Radostné muzicírování nejen s PhilHarmonia Octetem

Verze pro tisk |
Po slavnostním zahájení nabídne čtrnáctá Lípa Musica pro sváteční dny kolem svatováclavského Dne české státnosti několik komorních setkání s hudbou v převážně sakrálních prostorách Českolipska. Pro samotný svátek svatého Václava - 28. 9. festival přichystal vystoupení progresivního dechového ansámblu Philharmonia Octet posíleného o hosty, kteří společně přednesou díla Beethovena a Mozarta v kostele sv. Vavřince v Jezvé. PhilHarmonia Octet byl jako soubor hlásající nové přístupy ke klasické hudbě založen v roce 2007 především z iniciativy hobojisty Viléma Veverky
 
„Podtitul "New Approach", který jsme připojili k našemu názvu, nabízí dokonce více výkladů. Nicméně onen nový přístup vnímáme především jako určitou formu "konfrontace" (v tom nejlepším slova smyslu) s českou interpretační tradicí a zahraničními interpretačními vlivy - většina členů PhilHarmonia absolvovala studium na HAMU, zároveň však bylo nedílnou součástí dalšího vzdělání studium (někdy dokonce víceleté) na prestižních vysokých školách v západní Evropě. Tento fakt pak jednoznačně ve výsledku obohatil náš pohled na interpretaci a hudbu jako takovou,“ představuje ansámbl sám hobojista Vilém Veverka.
 
Tento mladý ansámbl dosáhl patrně jednoho z nejhodnotnějších výsledků letos, kdy vystoupil na festivalu Mitte Europa. „Jednalo se o velmi ambiciózní dramaturgii - v rámci koncertu, který zaznamenal i německý rozhlas jsme provedli dva velké opusy klasiků, Beethovena a Mozarta. Zásadní však bylo nastudování Divertimenta Gideona Kleina, respektive německá premiéra oktetu od Aleše Pavlorka - jeho skladbu "Světlo na konci tunelu" autor dokonce dedikoval našemu souboru,“ doplňuje Veverka. 
 
Repertoárově se těleso soustředí dvěma směry. Na jedné straně jsou to logicky autoři období klasicismu, kteří dechovému oktetu věnovali řadu prvotřídních skladeb – zmiňme zejména Mozarta, Beethovena, které ansámbl uvede v Jezvé, a samozřejmě i F. V. Kramáře, který byl mimořádně plodným autorem, a dechové nástroje hrají v jeho tvorbě absolutní prim. „Protipól pak tvoří hudba autorů 20. století (či 21. století), namátkou E. Bozza, G. Jacob, A. Pärt, Z. Šesták či právě G. Klein a A. Pavlorek,“ dodává Veverka a pokračuje: „Logickým záměrem je kontinuální rozšiřování obou pilířů repertoáru, s důrazem na tu nejkvalitnější hudbu. Soustředíme se i na skladby pro rozšířený oktet, viz právě Gran Partita W. A. Mozarta, či Serenáda pro dechy A. Dvořáka.“ 
 
Krédem tělesa je přistupovat ke každému koncertu bez ohledu na to, v jakém místě se koná, zda jde o velkou koncertní síň, či malý kostelík kdesi v Sudetech, pokaždé se stejnou mírou profesionality. „Chceme odvádět své maximum a předávat publiku radost ze společného muzicírování,“ říká Vilém Veverka. A to je právě i jedno z poselství Lípy Musicy, na jehož naplnění se mohou návštěvníci i v letošním roce těšit. 
 
Více informací a možnost zakoupit si vstupenky na tento koncert najdete na na www.lipamusica.cz. Vstupenky jsou dále v prodeji ve festivalové kanceláři a zbylé pak ve večerné pokladně před koncertem. Těšíme se na vaši návštěvu i na koncertech v Kamenickém Šenově (27. 9.) spolu s Dětským sborem Drážďany nebo dnes ve Stráži pod Ralskem s Musicou Floreou. 
alt
Nahoru