Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Verze pro tisk |

A tohle jste četli ? Petr Hájek - Smrt v sametu
Dnes vyšel zajímavý komentář na Parlamentních listech,
doporučuji přečíst m.j. jako upoutávku ke knize.

Přehled témat Nové téma

Komentáře

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Cesky-expert-se-rozpovidal-o-tajnych-vazbach-knizete-a-Bakaly-269496

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Co teď čtu:

Jiří Křižan: Zdeněk Nejedlý - Politik a vědec v osamění (Paseka 2013)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jiří Hájíček -Selský baroko , vyšlo 2006 a Rybí krev , vyšlo loni. Znáte ? Fakt dobré čtení, doporučuju. Dnes proběhla médii zpráva , že Jiří Hájíček za Rybí krev obdržel literární cenu Magnesia Litera.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Zajimavá kniha, lze stahnout
http://www.uloz.to/xepzpjD/paul-polansky-boure-rar

Viz článek : http://freeglobe.parlamentnilisty.cz/Articles/407-pripad-nepovsimnute-knihy-havel-udaval-zidy-a-schwarzenberg-pouzival-k-praci-vezne.aspx

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já čtu nejčastěji maily a podklady a zápisy ze schůzí:-). Ke knihám se moc nedostanu, naposledy to byla nová kniha J.K. Rollingové, teď vyšla i česky pod názvem Prázdné místo. Autorka Harryho Pottera má úžasný cit pro psychologii svých postav. Navíc je to o komunální politice, pomluvách na internetu atd., to v Boru dobře známe:-).

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Dmitry Glukhovsky - Soumrak
Justin Cronin - Přechod
Gotthard Pavel - Léky Smutných

Poslední co jsem četl

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Nic z toho neznám pane Machu , ale dýchla z těch titulů na mě nějaká chmura.
Já jsem zdědil větší sbírku brožurek z éry 70. a 80. let z edice Magnet, Naše vojsko ,Signal - takové socialisticky detektivní příběhy o špionech, o tom jak čsl.armáda střeží západní hranici, o tom jak různí vykukové rozkrádají socialistický majetek a tak podobně. A protože si tu dobu zcela zřetelně pamatuju, musím přiznat, že to je napsaný tak, jak to bylo - skutečně kronika doby.
Dnes mluví-li nebo píše se o této době, tak tohle nikdo nepřipomíná .
Teď zrovna čtu: Jiří Horský - Zakázaný prostor.
Takové čtivo už ale neseženete, už ani v knihovnách, možná nějakej přičinlivej Koniáš to zlikvidoval.
V historii naší literatury bude ale mezera. Většinou je to bídně napsaný, asi to psal třeba nějakej vyšetřovatel ,ale našel jsem i dobře píšící autory.
Čtu to pro osvěžení paměti - v mezičasech současného čtení a jde z toho taková zvláštní pohoda.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

já čtu právě knihu o historii Dolského mlýna u Jetřichovic "Osud má jméno Dolský mlýn". Kniha sice není nová, ale já jsem si ji koupil až nyní. Jsem nadšený. Oblibuji regionální historickou literaturu.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Nóó , pane Beneši a byl jste tam někdy - přímo na místě ? My několikrát a tam je to bohužel nekonečný příběh. Dobrovolníci to nějak opraví , upraví a pak přijde nečekaně velká voda a ,,přestaví,, to všechno zase jinak . A začne se znova.
Nicméně příroda i lidský živel jsou nezdolní.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

"Nicméně příroda i lidský živel jsou nezdolní"
a to je správné.

Byl jsem na místě poprvé asi před 35-ti lety, naposled asi před 5-ti lety. Mám to tam rád od dětství. Už jako pionýr jsem tam jezdil na tábor :-)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

To je hezké - jako pionýr., ....pionýři jsme byli tehdy skoro všichni, asi i pan Tichý, pan Doškář i pan Válek.., asi i pan Mach později a teď tam jezdíme jako co ? Jen taková kvízová otázka :-)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já jsem byl pionýr, ale nesložil jsem slib pionýrský, neboť jsem byl zrovna nemocen, ale nácvik na slavnostní slib jsem absolvoval. Abych měl pak klid, tak šátek pionýrský jsem si koupil u nás v obchodním domě Máj a odznak jsem měl po mamince :-)
Nyní jezdím jako samostatný soukromý turista, většinou. Méně již jako čundrák či jako bunkrák. Jetřichovice a okolí mám ale tuze rád, ten kraj má svoje genius loci. Stejně tak má svoje genius loci, i když jiné, kraj kolem Dubé i kraj Lužických hor. Zajímavé je ale, že každý ten kraj na mě působí poněkud jinak.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já jsem byl pionýr, ale nesložil jsem slib pionýrský, neboť jsem byl zrovna nemocen, ale nácvik na slavnostní slib jsem absolvoval. Abych měl pak klid, tak šátek pionýrský jsem si koupil u nás v obchodním domě Máj a odznak jsem měl po mamince :-)
Nyní jezdím jako samostatný soukromý turista, většinou. Méně již jako čundrák či jako bunkrák. Jetřichovice a okolí mám ale tuze rád, ten kraj má svoje genius loci. Stejně tak má svoje genius loci, i když jiné, kraj kolem Dubé i kraj Lužických hor. Zajímavé je ale, že každý ten kraj na mě působí poněkud jinak.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Je to ve většině případů scifi a fantasy. Válečné a historické i military a military scifi už sem bohužel dočetl. Čekám na 3 díl oblíbené trilogie Dies Irae, 3 díl Žab v Mlíku sem přečetl jedním dechem za den.

Ten autor Soumraku je velmi dobrý, Metro 2033 je velmi dobré, bohužel pokračování se mu již tak nepovedlo, ona byla laťka šíleně vysoko.

Ale mohu doporučit i básně a to třeba od mé skvělé kamarádky.
Oči opilých barakud - Kuglerová Ivana

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jiskřička jsem byl, pionýr už ne.Matka jako stará skautka mne přihlásila do skautu.Ten se probouzel neoficielně a pak se rozvinul v plné šíři.Měli jsme krásnou základnu-uzavřený lom.A na letní tábory jezdili do Lázní Bělohrad,k tamnímu rybníku.Bohužel konce byly jaké byly.
Rodina se přátelila hodně s rodinou spisovatelky Anny Sedlmayerové,dcery vrchního fořta u Schwarzenbergů Jungwirtha.Její děda zastřelil posledního medvěda v Čechách.Pamatuji jak vyprávěla,co dalo za práci,aby cokoliv prošlo cenzurou.Jednou musela přepisovat detektivku,protože během vyšetřování trápila soudruha kapitána rýma.Usmrkaný esembák,to tedy ne!
Taky pamatuji její zážitky ze svazu spisovatelů.O kapitalistickém životě komunistických spisovatelek,které měly i vlastní kuchařku a služku

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Našel jsem a podíval se na pěkný film, vřele doporučuji, vždy když najdu nějaký podobný film nebo
dokument, hned mě přejdou chutě dělat nějaké tlusté čáry.

Všichni moji blízcí

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

"Historie prý nezná žádná kdyby – historici by je ale znát měli! Nové studie předních českých historiků nahlížejí klíčové (a zdánlivě tak dobře známé) události českých dějin právě tak, aby vynikla nesamozřejmost všech domněle nevyhnutelných událostí. Velmi inspirativní kniha!"
Výjimečně upozorním na titul, který teprve vyjde: HISTORII NA ROZCESTÍ napsal kolektiv šesti historiků a zabývá se alternativami, "které ve hře skutečně byly", jak to vyjádřil jeden z nich. Jde o zlomová období našich dějin:

1917-1918 TGM v Rusku zavražděn, rozpadne se vůbec Rakousko-Uhersko?
1938 ČSR odmítá Mnichov, německá armáda útočí...
1945-1946 Američané osvobodí Prahu, mezinárodní situace neumožní dokončit vysídlení Němců, v zemi jich zůstane 1,5 milionu.
1947-1948 Beneš vyhlásí bojovou pohotovost armády, komunisté v předčasných volbách utrží drtivou porážku.
1968 Dubčekovo vedení varuje Sověty před invazí a ti od svých plánů upustí. Větší demokratizace, nebo převrat jako v Polsku?
1989 Jednotky Lidových milicí se koncem listopadu sjíždějí do Prahy, aby násilně potlačily statisícové demonstrace.

Podrobněji v článku "Všechno mohlo být jinak", MF DNES 7. května 2013.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Na rozdíl od pana Doškáře,který sbírá moudra na Freeglobe,což jsou stránky extremistů/oficielně označené/ rád čtu úvahy našich moudrých historiků.Naštěstí jich je čím dál více.Dnes vyšla velice poučná diskuze s předním historikem Rakem o Českém vlastenectví. Myslím pro mnohé diskutery zde jsou jeho úvahy k přečtení
http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/komentare/clanek.phtml?id=779001

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Kniha je bohužel rozebraná. V každém případě zajímavé čtení!

Václav Houžvička
Odsun Němců z Československa 65 let poté

Poválečný odsun sudetských Němců z bývalého Československa se stal v posledních přibližně 15 letech předmětem různých, zpravidla politicky motivovaných interpretací, či dokonce dezinterpretací. Do pozadí často ustupují fakta, časová posloupnost, vztah mezi příčinou a následkem. Jakoby se někdy zapomínalo, že odsunu Němců předcházel nacistický teror v pohraničí, poté Mnichovská dohoda, následně vyhnání českého obyvatelstva ze zabraných území a konečně šest let nacistické okupace a genocidy. Někdy dokonce vzniká dojem, že někteří historikové či komentátoři se snaží dělat rovnítko mezi odsunem, resp. jeho divokou fází, a nacistickými zločiny za války. S tím souvisí i tlak, čas od času vyvíjený ze zahraničí, na právní revizi poválečných dekretů prezidenta Beneše.
Všechny tyto jevy jsme považovali a považujeme ze neakceptovatelné. Proto jsme se rozhodli na podzim roku 2011, k 65. výročí ukončení odsunu, zorganizovat odbornou konferenci, která bude hovořit i o těchto souvislostech, často opomíjených, nebo dokonce zamlčovaných. Nejde nám o oživování minulosti či starých řevnivostí. Jde nám zejména o zasazení historických událostí do pravdivého kontextu. V tomto sborníku najdete nejdůležitější příspěvky, které na zmíněné konferenci zazněly. Věřím, že pro vás budou zdrojem dalších poučných informací k tématu.
Z předmluvy Jana Zahradila, poslance Evropského parlamentu
Vydáno pro Skupinu Evropských konzervativců a reformistů.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Václav Houžvička....Návraty sudetské otázky nemohou být pouze návraty věčných zajatců minulosti, kteří namísto do budoucnosti hledí plni důvěry vždy jen zpět a připravují se s nevšední pílí a nasazením na právě uplynulou válku. Ta — jak známo — byla studená, a myšlení těchto protagonistů tomu dosud odpovídá.
Poznáváte se pane Doškář?
Díval jste se na Motltův dokument o fanatických lidických ženách?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Tož děcka, buďme tak nějak rádi, že enem ten odsun/vyhnání/vertrajbung byl, byl správný a tož tež nutný pro obě strany.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pane Waltře, nějak Vám uniklo, že s vámi nediskutuji.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Viktore, napadlo vás třeba jako mě, že kdyby byli někteří občané našeho města taky čtenáři téhle knihy
( Prázdné místo ), že by vás tam s otcem tak trochu našli ? Dočetl jste ji ?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Vy máte teda náročnou četbu.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Teda Kafko, vy máte zajímavý styl - jako nějaký opeřenec. Za nějakou dobu vždy odněkud přilítnete, rychle napíšete hlášku ke každému z posledních příspěvků a zas na čas odlítnete. Nejezdíte kamionem ?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Těsně vedle.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Je to spíše snaha převést diskusi k jiným tématům, ale ti tvrdé borské palice jiné téma, než se napadat, nemají.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Máte recht, je to s nima těžký. Já to zkusil taky přesměrovat na jiný téma a vsunul jsem sem něco na podnícení zvědavosti diskutérů ke čtení. Skutečně podobnost s Borem čistě náhodná. Četl jste ?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Bohužel ne, odpočívám u beletrie.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Však to je beletrie , a je to čtivý. Příběhy a charaktery postav různých levelů maloměsta do sebe pěkně zapletené . Je to z Anglie ze současnosti, je to o vedení městečka, příbuzenských vztazích a tlacích, o rodičích a dětech, o sociálních službách, o tragickém osudu feťáků a lidí z okraje společnosti Určitě to potvrdí i nejsečtělejší čtenář pan Tichý . Pravda ale, je to dost tlustá knížka.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

To nevím, jestli bych si odpočal.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Teď mi došlo, že jste vlastně celou dobu psal o Prázdném místě od Rowling. Tak to je jiná. Na mě dost tlusté a nerad bych si kazil vkus po jiných jejích knihách :o)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Tohle by měl číst náš místní milovník zrádců a vrahů, a schvalovač zrady a vražd českých vojáků a
civilistů v roce 1938.

Odhalená tvář Němců - Jiří Krutina a Jiří Vacek

Boj o pohraničí
Sudetoněmecký Freikorps v roce 1938 - Emil Hruška

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Machu a čteš taky něco normálního?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Najde se někdo, kdo četl tyhle všechny tři anebo aspoň dvě a napsal k tomu něco ?
William Golding - Pán much 1954
Robert Merle - Malevil 1972
Cormac McCarty - Cesta 2006

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pána much jsem četl už před dávnem a moc si nepamatuji obsah. Malevil dokonce dvakrát, čtivé, ale trochu levicové.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Všechny 3 stojí za přečtení.
První dvě zaslouženě patřily k bestsellerům, na které se kdysi stávaly ve čtvrtek fronty.
McCarthy je už taky hvězda, podle jeho knih vzniklo i pár filmů, taky Cesta - http://www.csfd.cz/film/233126-cesta/

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Záměrně jsem všechny tituly datoval, abych ke své poznámce měl časový horizont. A teď tedy ty moje poznámky pro čtenářské zvídavce, najdou -li se.
Pán much - nejpůsobivější a nejsrozumitelnější podobenství dobra a zla. Skupina civilizovaných, různě starých dětí ztroskotá při katastofě na neobydleném ostrově. V danných podmínkách se rychle začnou formovat mezi nimi mocenské skupinky a formují se z výchovy a civilizace obrácenou cestou - k právu silnějšího , chytřejšího, resp. nejsilnějšího. Pořád jsou to ale děti.
Malevil - postapokalyptický román o konci světa po jaderné katastrofě. Skupiny přeživších lidí se také formují do skupin a podle toho, kdo stojí v jejich čele - humanista nebo raubíř dochází ke střetům o koně , o jídlo,o pracovní nástroje, zbraně. Nejcennější je žena , mladá, schopná reprodukce.
Cesta - sci-fi se odehrává také v postapokalyptické době , po globální katastrofě v Americe. Přeživší otec a maličký syn putují zničenou krajinou, čelí útokům zdivočelých lidí, kteří ztratili vše, co dělá člověka člověkem.
------------------
Časový rozdíl mezi těmito knihami je zhruba 50 let. Nečetl jsem to za sebou tak, jak to bylo napsáno, niméně všechny jsou sci-fi, základní myšlenka velmi podobná , ale to umělecké vyjádření o mnoho tvrdší a krutější a závěry beznadějnější. Vidím to tak jenom já ?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Malevil a levicový?Spíš autentický....

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Souhlasím s hlodavcem, Malevil bych já viděl spíš jako humanistický než levicový. Je to názor víc o založení
čtenáře než o knize a její politické orientaci. Pan Bárta levici nemusí, víme a odtud je jen krůček k tomu dívat se na všechno touto optikou.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Nevím, jestli levici nemusím :o)). To nějak vyplynulo z mého vyjádření? V životě jsem četl dvakrát snad jen čtyři knihy, tak asi nebude ten odpor nějak zásadní.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky...

Pán much NENÍ sci-fi, spíš takový nucený laboratorní experiment nebo metafora, mohl by se i reálně přihodit. Puberťácká komunita bez civilizačních autorit a brzd. - Ale čtenář přece ví, že mimo ten ostrov existuje normální svět dál. A ti kluci to vědí taky.
Knihy McCarthyho jsou všechny opravdu drsné a skeptické, ale zrovna v závěru Cesty světýlko naděje a lidskosti je. Syn jako pokračování, i když táta nepřežil.
Teď zrovna se zpožděním čtu Amsterdam (McEwan, 2012) a už dvakrát jsem přetáh přes půlnoc.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky...

sorry - chyba

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

JJ Malevil je super, jedna z mých prvních knih ve zbírce. Na Malevilu nevidím nic levicového.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Hillbill - s člověkem, který se neumí představit a nedokáže psát pod jménem se vůbec nebudu bavit.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jinak od Merleho mám více knih, a musím říci, že všechny jsou pěkné.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Například Muži pod ochranou jsou velmi zvláštní.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Tak se, Machu, nebav.
Wiki: "Ve svých dílech neskrýval levicové a především humanistické založení."
Ani když to neskrýval, Mach to tam nevidí. Mach totiž vidí, jen co sám chce.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pro tebe zoufalče pan Mach

A krom odříkání něčí kritiky nebo hodnocení, prosím ukaž na konkrétním případě z konkrétního díla.

M

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Nejde citovat jednu konkrétní pasáž, pane Machu, jde o celkové vyznění díla. Celá ta zidealizovaná představa soužití, ta kritika jiných názorů, černobílé vidění světa, dobro a zlo. Máte to přece podobné s těmi Němci. Taky nevidíte to, že jejich emancipační snaha během První republiky byla z dnešního pohledu legitimní - viz Kosovo apod.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já bych tady tý diskuzi trochu olámal hroty, aby to tu nebylo brzo jako u borských diskuzí. Předně si myslím, že
zde nezáleží na tom jestli se tu někdo přihlašuje nickem, nějakým jménem anebo pravým jménem. To je
každýho volba , ponechme mu ji.
Pána much jsem četl už před časem a určitě nejméně do třičtvtě knihy nebylo jasné, jak se hoši na ostrov dostali, byly tam trosky letadla a vypadalo to na atomový výbuch někde jinde ve světě , co ho smetlo.
Tak jsem to tak asi pojal. Taky se mi stane často, že přetáhnu dlouho přes půlnoc :-)
Muži pod ochranou jsou více než zvláštní, dost vybočují z řady jeho románů.
S hillbillem souhlasím , na to se narazí velmi často . Když to zjednodušíme, tak odpůrce stávajícího systému
můžeme jednou označit jako bojovníka za svobodu, záškodníka, partyzána , hrdinu, zrádce, disidenta , konfidenta, vlastence nebo šovinistu až nacionalistu. A to označení dává systém , jak kdy a jak který.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Ještě přidám - dnešní nejživější příklad - mrtvého Nelsona Mandelu .

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Kosova byl pouze a jen druhý Mnichov, to že někam nastěhujete svoje lidi, a za pár desítek let řeknete, teď je to tu naše, fakt nelze, běžte to zkusit udělat do USA.

Sudeťáci si tu na poměry ostatních menšin v Evropě žili nádherně, a nelze to porovnávat s dneškem.

V Malevilu nevidím nic idealizovaného, je tam poměrně realisticky vykresleno, jak by to dopadlo při omezeném jaderném konfliktu. Osobně si myslím, že po jaderné válce, by svět byl poměrně černobílí.
Že v té situaci je zájem kolektivu nad zájen jednotlivce je jedině dobře, a naopak každý jedinec je ale pro ten kolektiv cenný, schopnostmi, zkušenostmi, a třeba už i jen tím, že udrží zbraň.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pane Machu, je vidno , že jste dobrý znalec válečných konfliktů minulého století. Možná mi poradíte,
zda je dostupná nějaká literatura o bojích 1.sv. války z oblasti Haliče , vých.Slovenska kolem Medzilaborců.
Rád bych se to tom něco dozvěděl.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Ještě by mohl ten znalec válečných dějin Mach vysvětlit jak je možné,že ty národnostní menšiny,které si tu žili tak nádherně tzn.Sud.Němci,Slezané ,Rusíni,Poláci,Maďaři i Slováci dali vale tomu nádhernému životu hned jak to šlo a trhli se od Čechů.Tedy narozdíl od jiných národnostních menšin v Evropě,které si v té době nežili tak nádherně.Nějak to vaše tvrzení nemá logiku

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Ono to má logiku celkem jasnou, oni ostatní jaksi nemohly, neměli tu příležitost.

Kampak utekly slezané? Rusíni se trhli asi tak na dva dny, pak zjistili, že si je jde vzít daleko někdo lepší "Poláci a Madari" , a sami se okamžitě přidali zpět na stranu generála Svátka a žádali zpět zbraně pro boj s Poláky a vraždícími Madary. Poláci a Madari pěkně drželi ústa a až teprve když se objevil Hitler a Mnichov začali remcat. No a slováci udělali tu jedinou rozumnou věc v roce 39, aby se nestali součástí tří jiných států.

Opět doporučuji již po sté pane schvalovači aby jste se podíval na tehdejší dokument americké televize.
Rád Vám ho někam nazdílím. Je tam celkem pěkné porovnání práv a možností menšin v CSR a okolních zemí Evropy.

Mach

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

No pane Machu,fakta jsou jasná.
Dnes jsou Češi sami,když se trhla i ta 1/3 Čechoslováků.
Na rozdíl od poslední ery RU,kdy všechny národy CK mocnáře měly stejná práva,se najednou staly národnostní menšinou vedle státotvorného národa Čechoslováků,který nikdy neexistoval.
Já třeba čtu místo nějakého dokumentu z Ameriky autentické diskuze a interpelace v prvorepublikovém parlamentu a senátu.Jsou tam tisíce případů,jak v praxi neplatilo,co bylo na papíře.A nejen menšiny,ale i Slováci si stěžovali.Jsou tam i pohrdlivé reakce českých politiků typu-my jsme na svá práva čekali 300 let,tak si taky počkáte.
A mimochodem.Nedávno dávali na ČR Vltava vzpomínky syna prvorepublikového primáře Dětské léčebny ve Cvikově,který byl i lékařem pro celní stráž a vojáky zde na hranicích.Sám vyprávěl o tom,že se třeba střetli s Němci,pak ale zašli na jídlo do německé hospody a večer si zas k jinému Němci došli na pivko.Nic nebylo černobílé.Ale to se v tom ,co čtete ,nedovíte.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Stejná práva v RU, haha..........

Zkuste se zeptat mrtvých členů celní a finanční stráže, mrtvých z oblasti Chebu, Aše, Vansdorfu, jestl zašli pak na pivko s němci???

A zase je jinak tady ta logika jasná, oni si měli narozdíl od ostatních menšin, kde podávat interpelace.
A nikdo je za to nezastřelil nebo je neposlal do lágru.

Vy fakt nejste normální.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Je jen věčná škoda, že z těch lží co sudetaci umyslně řvali do světa, nebylo aspoň něco pravda.

Měli sme si už v květnu 38 přestat hrát na válku a ukázat jim, co je válka. Každého zatknout, bojůvky rozprášit.

M

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Kolik vám, pane Machu, bylo, že tak rachotíte zbraněmi?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Rachotím, protože se cítím vlastencem a protože nosím odkaz svých dědů a pradědů.

A opravdu nesnáším pláč sudeťáků, volání po omluvách a vracení majetků, a sem silně alergický na překrucování dějin. Sem plně proto nechat téma spát, ale nejsou to lidé jako já, kdo ta témata otevírá a překrucuje.

A teď se dostanu k Vaši otázce, za několik málo let, si udělám čtvrtý křížek.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

A máte snad pane Bárta nějaký problém s tím, že se mělo tvrdě vystoupit proti špionům, vrahům, zrádcům, kolaborantům? A ne chodit po špičkách.

M

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Těžko tady v několika odstavcích "vyřešíme", co například analýza ministerstva popisuje na 20 stranách:
Politika československých vlád vůči národnostním menšinám 1918–1938
http://www.mzv.cz/file/637455/NAR_MENS_MONOGR_20_stran.pdf

"Československé ústavní právo i správně právní předpisy regulující oblast ochrany
národnostních menšin představovaly standardní právní normy té doby. Jejich pravděpodobně
největším nedostatkem bylo ponechání značného prostoru pro rozhodování jednotlivým
státním úřadům nebo orgánům územních samospráv. Samy právní normy nemohly
kazuisticky do detailů regulovat všechny situace, k nimž mohlo v každodenní realitě dojít;
musely existovat oboustranná vůle a ochota ke společnému soužití.
Nicméně ústavněprávní koncepce meziválečného Československa v sobě nesla i
zárodky budoucích těžko překonatelných střetů na vnitropolitické scéně, které pomalu, ale
jistě, vyústily, samozřejmě i kvůli výrazně se měnícím zahraničněpolitickým okolnostem, ve
vážnou krizi československého státu. Jednou z hlavních příčin budoucích vážných vnitropolitických
problémů prvorepublikového Československa byla zejména uměle vytvořená národně-
centralistická koncepce administrace státu, která na většině úrovní politického a společensko-
kulturního života znevýhodňovala zejména národnostní menšiny. Proti této koncepci
se postupně postavily nejen směrodatné národnostní menšiny Československé republiky,
ale i druhá polovina politicky deklarovaného státoprávního československého národa,
Slováci.
Je však třeba ale zároveň výrazně podtrhnout, že tzv. první Československá republika
byla ve středo-východním evropském prostoru zcela bezpochyby nejdemokratičtějším
státem, poskytujícím svým občanům nejširší politické a občanské svobody, a to včetně národnostních
menšin."

Každopádně bys, Michale, mohl tu osobní WW2 konečně odpískat. Většina účastníků i pamětníků už nežije, a evropští sousedi už dávno nejsou naši nepřátelé na život a na smrt.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Názorový prototyp lidí,díky kterým v pohraničí byly vyvolány vyhrocené nacionální spory
Má svoji "jedinou" nacionální pravdu.
Není ochoten naslouchat jiným názorům.
Vyznává kolektivní vinu národa
Není ochoten řešit problémy věcnou diskuzí
Situace řeší silou,nejlépe válkou
Své počínání obhajuje nacionalismem /vlastenectvím/ v duchu odkazu předků
Bezmezně přejímá rétoriku sobě podobných
Nebýt takových "rozdmýchávačů národnostních třenic" na české i německé straně,jistě by to nedopadlo,jak dopadlo

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

No tak věk Macha je vtip dne. Pamatuju si na jednoho podobnýho, co by furt válčil, pak s námi hráli paintball a půlku nás postříleli, když jsme se svíjeli v křečích smíchu.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pro odlehčení tématu. Preferuji airsoft, konkrétně pak pěkný výrobek P90.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Hezky napsáno Honzo, díky, narozdíl od jiných jsi schopen naslouchat, což mi připomíná měli by sme zajít na kafe zase ještě do konce roku.

Jinak to není osobní WW2, jen opravdu nemám rád, když s tím někdo začně, lže, nemá pravdu a ještě by chtěl něco měnit, přetvářet, vracet.

M

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

"Vlastenec" Mach, Čech jako poleno s gramatikou a slovosledem horším než Sudeťák. To je síla !!!

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Tohle je kniha o Sudetech , někteří čeští čtenáři si myslí, že autor Zdeněk Šmíd straní víc Němcům. Kniha vyšla i v Německu a Němci to vidí zas obráceně . Četl jste to někdo? Jak to vidíte vy ?
http://www.databazeknih.cz/knihy/cejch-6900

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já začal číst memoáry Madeleine Albright, myslím, že lepší než všechny ty tendenční vzpomínky ze Sudet. I když s chutí jsem si přečetl i Gertu od Tučkové, Slepou mapu od Mornštajnové. Zítra bych si měl domů přinést Němce od Katalpy. Divný, že více ty příběhy věřím ženám, než bojovně naladěným Machům.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Kuncfranc - To mě fakt nijak vrásky nedělá, a nikdy nedělalo.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Nečetl, přečtu.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

A jaké příběhy máte pane Bárta konkrétně na mysli?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Třeba tyto http://armada.vojenstvi.cz/predvalecna/mobilizace/7.htm

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Mám na mysli ty o tom, jak tvrdě vystoupit proti špionům, vrahům, zrádcům, kolaborantům.
Tyhle historky jsem poslouchal celé dětství, kdo nebyl s námi byl proti nám.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pane Kuncfranc na CLdeníku píše obdobně jistý spisovatel Gangsta
Pro p.Danyse
Já proti Vám nikdy, ba naopak ať se to nelíbí komukoli, i ve vlastních řadách jelikož co Vás znám řeknete byť někdy hodně choulostivé věci tak zpříma do očí, a to chlapovi o 25 let mladšímu než jste Vy a těžké váze a to se cení. Ale i lidem mocným jinak a nebojíte se. Jak jsem jednou zde v ČD psal já Vás mám docela p Danysi rád. Hezký den
Takové originální souvětí.To adresát určitě pochopí o:)))

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Když ono se bohužel zasahovat nesmělo, nesměl padnout výstřel proti hranici mimo jiné, jediná výjimka například na Vansdorfsku nastala až s vyhlášením mobilizace, to si hned vojáci a členové finanční stráže vzali Vansdorf zpět, bohužel jen na chvilku.

Nahoru

<>

<>

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Uf, poctivé čtení docela mimochodného pana Macha, který si opravdu někde válčí proti imaginárnímu nepříteli zpoza hranic, mě přivedlo k myšlénce, že někteří lidé by si měli povinně jednou za čas přečíst dvě tři knihy dětských pohádek (i když nemají komu a je to tak lepší). Zkuste pane Machu třeba Pohádky lesního ticha, jsou plné skvělých snů. Nebo Včelí medvídky, tam by Vás mohla uspokojit personifikace zla v okatém Pučmelounovi. (Pro pořádek - čtu Charmsův Cirkus Abrafrk, ještě honem před tím, než půjde pod stromeček. Daniil Charms je vůbec dobrá inspirace.)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Tuhle Charmsovu neznám. Napište více. Mám se pídit?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já četl kdysi od Charmse : Sen . To bylo dost náročný čtení .

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já kdysi četl Dobytku smíchu netřeba, to byl takový výběr. Je to jako verše, musí se po troškách.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jste-li milovníkem Charmse, kafko, piďte se, kniha snad bude k dostání i u místních knihkupců, ta moje přijela z Prahy. Vydalo ji Argo nějak v září. Sice je zařazena jako dětská, ale každý si v ní najde svoje. Takový malinko veselejší Charms, zvířátka a trochu černého a absurdního humoru. Navíc v pěkné výpravě.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Všichni krásní koně od Cormacka Mc Carthyho a pokračování této volné trilogie.Prach,horko, planiny mezi Texasem a Mexikem. Myslím si,že velký režisér Sam Peckinpah se dívá z nebe a u sklenky Mc Carthyho chválí: Dobře píšeš, dobře. Škoda,že už tě nemohu zfilmovat... Byla by to radost.Coenové jsou dobří,ale já bych to dělal jinak.
Dějiny světa vydané Vyšehradem, překlad z německého originálu vydaného nakladatelstvím WBG Darmstadt.
Nyní 4. díl Objevy a nové struktury 1200-1800. první díl vyšel u nás v létě 2012. Vynikající čtení. Lepší dějiny světa jsem nečetla. Edice má 6 dílů. Vřele doporučuji

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Uf, úžasná kritika, naprosto likvidační.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Aha, to si zajdu nejprve půjčit, první recenze co sem našel není špatná, mohl bych doplnit svou zbírku knih, děkuji za tip.

Mach

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jinak jedna ukázka té smutné doby

5.prosinec 1938

Večerní relace ministerstva národní obrany pro ministerskou radu o včerejších volbách v okupovaném pohraničí uvádí, že v Šebířově si všichni přejí návrat do ČSR. 98 % českých hlasů pro nacistické kandidátky znělo „Nein“, 2 % lístků byla neplatná. „Zřejmě jen z těchto důvodů bylo ihned zatčeno a ztýráno 6 tamních občanů. Legionář Strnad byl při tom postřelen a před očima svých dětí a manželky téměř ubit. Všichni jsou dosud ve vězení v Šumperku.“

Zde odkaz na zajímavé čtení, velice pěkně uděláno, dobře to dokumentuje dobu.

https://www.facebook.com/Mobilisace1938

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Generál Vicherek popisuje situaci takto: „Poláci nemilosrdně pronásledovali český živel a terorizovali ho propouštěním z práce, vypovídáním z bytů a zabavováním majetku. Vše, co bylo české, bylo ničeno. Česká mluva i pozdravy zakázány (pozdrav ,Nazdar´, pokuta 4 Zł., vznikl pozdrav ,4 złoté´), české nápisy na náhrobcích odstraňovány, pomník padlým v boji na Těšínsku v Orlové rozbit a zbytky pohozeny na veřejné smetiště... O ztlučených osobách mám uchováno 150 popisů protokolů zaslaných z Ostravska na tehdejší ministerstvo zahraničí. Záminky ke tlučení byly všemožné: členství v Sokole, Matici školské, národně socialistické straně, sociálně demokratické straně, komunistické straně, vyhlašování mobilizačního rozkazu apod."Češi vyhnáni na 100%
Ale radši si přečtu v ČD... Školáci ve Cvikově mají díky spolupráci s Němci elektrárnu

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Růženín - já jen rád pouze připomínám historii, abychom nezapoměli, nikdy

Jinak mezi Němci mám pár přátel, zejména v šachu, vždy si při turnaji skvěle popovídáme, rusky.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Vy historii nepřipomínáte, vy ji rovnou křivíte. Ale asi to děláme všichni. Více či méně, vy více.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Druhý díl volné trilogie Cormaca McCarthyho Hranice byl snad ještě lepší,než první kniha Všichni krásní koně. Třetí,závěrený díl Města na hranici čeká.
Z vánoční nadílky Jacques le Goff coby editor- Muži a ženy středověku.
Pro ty,které zajímá historie 20.stol vřele doporučuji,pokud ovšem nemají přečteno, dvoudílné dílo historika Karla Durmana Popely ještě žhavé.Válka a nukleární mír.Často je vhodné se k tomuto skvělému,ač neveselému čtení vracet. Vydalo Karolinum v r.2004 a v r.2005 autor obdržel cenu za nejlepší historickou knihu r.2004.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Tak a opět zase něco z mobilzace 1938

Okresní úřad v Hodoníně zasílá Zemské úřadu v Brně zpravodajské hlášení velitelství SOS: „V Mikulově se konaly odvody (…) byli předvoláváni všichni muži bez rozdílu národnosti do 45 roků stáří. V Břeclavi skoro polovina branců utekla před odvodem přes hranice, neb nechtějí sloužiti v německé armádě.“
Z tisku: Z veřejných služeb má odejít 5 000 zaměstnanců nad 60 let, 16 000 nad 50 let a 21 000 vdaných žen.

To je pěkné a vtipmé

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

A konkrétně prosím čím?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

To už tu trávu zlegalizovali i u nás, nebo o čem jsou ty příspěvky?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Vřele doporučuju ke čtení knihy Kateřiny Tučkové - Žítkovské bohyně a Vyhnání Gerty Schnirch.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Nemohu hovořit za autora fora Mobilizace, ale domnívám se, že se snaží mapovat život lidí v republice v letech 38 a 39 na základě dostupných dokumentů a článků??

M

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pro fanoušky fantasy doporučuji knihy od R.E:Feista

Je to pěkné čtení.

M

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Pan Mach mě jako obvykle rozesmál, tentokrát konstatováním, že má mezi Němci přátele. To je typický postup těch, kdo obvykle pracují s kolektivní vinou určité skupiny - navenek nutně potřebují dát najevo, že oni jsou spravedliví, protože s některými příslušníky dané skupiny mají nějaké osobní styky. V ČR častý jev zejména ve vztahu k jistým etnickým menšinám: "Nejsem rasista, ale..." Zde: "Proti Němcům nic nemám, dokonce se s některými přátelím, ale..." Svého času se stejně choval vltavín, ten taky s Němcema kamarádí o sto šest, ale...
Pane Machu, mou dobře míněnou radu jste si, jak vidno, k srdci nevzal a pohádky si sice čtete, ale ne ty krásné, české. Ještě jednou prosím, zkuste si na ně udělat čas, české pohádky je třeba si připomínat!
Já teď čtu knihu Timura Vermese Už je tady zas, satiru, v níž hlavní roli hraje Adolf Hitler, který nezemřel v roce 1945, ale jen usnul probudil se v Berlíně roku 2011. V jistých aspektech velmi poučné a velmi vtipné, tady je dokonce hezkým ukazatelem, že v Německu se kniha stala bestsellerem, a to nikoliv z nostalgických důvodů.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Taky doporučuju: Neodolatelné scény, když se Herr Hitler třeba seznamuje s mobilem (a vybírá si wagnerovský volací signál), s bulvárem, TV seriály, myší a "interletem", když potkává překvapivý počet Turků, když ho recepční - zpočátku jen utajeně - začne zdravit tradičním pozdravem, nebo jak si postupně získá oddanost pankáčské sekretářky, a jeho televizní show rychle převálcuje jiné celebrity. Absurdní kouzlo je v tom, že AH se nezměnil a že současné kulisy příběhu jsou taky věrohodné. Kniha končí předvolebním sloganem "Všechno nebylo jenom špatné" - nic vám to nepřipomíná?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Po té knížce se podívám. Konečně literatura pro mě.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Ale no tak, na zahraniční scifi a fantasy není nic špatného, stejně jako na naší, záleží na tom, jak je to kvalitní
a zda li se to čtenáři zamlouvá. A rady od takového člověka jako jste Vy, si k srdci brát nemusím, nechci a nebudu.

Možná až se představíte, do té doby jste ubožák, co se bojí se představit.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Po výše zmíněné knize Už je tady zas jsem otevřela Klub nenapravitelných optimistů (Jean-Michel Guenassia), po čtvrtině jsem nadšená a hledám víc a víc času na čtení :)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Severské detektivky frčí ,kvalita různá,ale vcelku velmi dobrá.Stieg Larsson byl ovšem pouze jeden. Na druhé místo bych kladla Henrika Mankella,zejména detektivní román Číňan. Nesboa až pak, někdy se mi zdá překombinovaný a vykonstruovaný.
Objevila jsem příjemné čtení : Yrsa Sigurdardóttir, detektivy odehrávající se na Islandu ,jedna v Grónsku.Vyprávění plyne víceméně chronologicky,bez zbytečných přikrašlovacích literárních obezliček. Rozsah knih do 300 stran,ideální. Hlavní hrdinka Tóra,cca 45ti letá advokátka.
A v naší rozsáhlé knihovně jsem po letech narazila na Roarka Bradforda- Černošský pán Bůh a páni Izraeliti, Starej zákon a proroci.Kniha nemá chybu.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Volání kukačky.
Rowlingové se detektivka skutečně daří, píše svižně. Výtečný překlad Šenkyříkův je též nutné ocenit. Po dočtení čeká dotisk Snyderovy knihy Krvavé země, Evropa mezi Hitlerem a Stalinem. Doporučuji též dvoudílné dílo Karla Durmana Popely ještě žhavé, Válka a nukleární mír. Už jsem jednou psala,že to je vynikající,ale neveselé čtení. Stále aktuální, nyní obzvlášť.
A k poslechu doporučuji nově vydané třídílné album Evy Olmerové,této zpěvačky světového formátu se špatným původem.Dědeček benešovec, strýček v RAF.. Výtečné skladby-od trampských přes jazz a country.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Já jsem se po létech vrátil znovu k ruské klasice - F.M. Dostojevskij - Zločin a trest , Idiot .
Přečetl jsem si i další klasiky , americký , německý atd. , který jsem v mládí četl tak rád.. Zajímavý je pro mě, zjištění , jak stejná kniha na mě působí dneska docela jinak .

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

To,že kniha na nás ve vyšším věku působí jinak než třeba v 18ti letech,není nic divného. Opak by byl podezřelý.
Zločin a trest byl kdysi zfilmován s vynikajícím Innokentijem Smoktunovským v roli vyšetřovatele. Bratři Karamazovi taky, představitele už z hlavy nedám dohromady,jen si pamatuji,že Míťu hrál Vjačeslav Uljanov.
Moc se mi nelíbila Vojna a mír,Bondarčukův film také ne. Vjačeslav Tichonov jako BOlkonskij a a opět Anastasija Vertinskaja, jako Nataša. Bondarčuk jako Pierre Bezuchov.
Líbilo se mi Tolstého Vzkříšení. A Turgeněv,zejména jeho povídky. Samosebou Gogol. Z tehdy současné ruské literatury Čingiz Ajtmatov a Granin. Letím do bouřky je velmi pěkná věc. A Strugačtí. Stalker, zfilmovaný Tarkovským je naprosto geniální film,jak taky Tarkovskij byl. Kdysi,ještě začátkem 70 let, než chapadla normalizace naplno udusila vše možné, vydával ČS spisovatel v edici Klub přátel poezie i Cvětajevu,Achmatovovou aj.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jj, bratři Strugačtí: Pondělí začíná v sobotu. Jen se obávám, že současné generaci, neznalé sovětských reálií, už začne smysl a vtip unikat. Nebo se naopak ukáže, že jsou tam věci nadčasové.
Vrátil jsem se, již po několikáté, k Waltarimu - Pád Cařihradu. Ten je, pro mne, nadčasový a poučný neustále.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Z trochu odborného ranku: Těm,kdo se zajímají o historii,zejména starověku,doporučuji knihu Technika v antice.Vydala min. rok Grada,autorka Brigitte Cech. Výtečné čtení o tom,jak se co stavělo a dělalo,od mostů přes tunely k hradbám. Vůbec jsme nevěděla,že velikost zaklenutí kupole Pantheonu byla překonána až v r.1906-10 stavbou Festhalle v Breslau. Tedy skoro po 19ti stoletích....

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Kdysi jsem na gymnaziu četla několikadílný román Jaroslawa Iwaszkiewicze Čest a sláva. V originále Slawa i chwala.. Vrcholné dílo vynikajícího polského spisovatele. Osudy Poláků na Východní Ukrajině,,ale i jinde- v Německu, Italii..Děj,tuším,končí varšavským povstáním. Jeden z vůbec nejlepších historických románů,které jsem kdy četla. Dá se sehnat zřejmě ,tentokrát ze středověku,Červené štíty. Ta je též dobrá,ale skvělé Chvále nemůže konkurovat.
Čest a slávu, vřele doporučuji k přečtení.V antikvariátech lze sehnat.A lze sehnat i tu naši-od Karla Michala,Též výborná kniha a film s R. Hrušínským a B.Bohdanovou ještě lepší.Taky šel hned do trezoru.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Oprava,přehozená část věty. Za větou končící četla má být,že autorovi u nás vyšla další kniha,tentokrát ze středověku, Červené štíty.
Hezký den!!

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Hennig Mankell Bílá lvice. Dočteno o víkendu.
Mankell patří dle mého soudu rozhodně k těm lepším severským detektivkářům. Bílá lvice nedosahuje úrovně jeho skvělého Číńana,ale je to slušná kniha.
Na Raymonda Chandlera ale nikdo nemá. Poslyšte sami:
V románu Sbohem buď, lásko má, překlad Fr.Schwarz, popisuje Marlowe své setkání s hezounem Linsday Marriotem v jeho bytě v Montemar Vista. Usadil se do křesílka,u kterého měl starost,aby ho neušpinil, a zíral na hladkou černou oblinu s dvěma výrůstky,která byla vystavena na polici.
To je Duch jitra od Asty Dialové,pravil L.Marriot pyšně.
A já si myslel,že to jsou Dvě bradavice na zadnici od Klopsteina,pravil Marlowe.
A CHandler píše:
Pan Marriot se zatvářil,jako by spolkl čmeláka... není to krásné?
Hezký den!!

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Koupili jste si dneska knížku , já ano ? Dnes 23.4.2014 se prodávají bez DPH - sleva 15 %.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

A co jste si koupil hezkého?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Ušetřil jsem hezkých 50 korun a koupil jsem si odbornou knihu.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

O zahrádce?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Ze severských detektivek Arne Dahl. Třetí,zde přeložená kniha, slušná detektivka. Ovšem na milovaného Chandlera prostě nemá nikdo.
Josef Schwarz přeložil kdysi geniálně Loučení s Lennoxem,ovšem pro mne zůstává nejlepším překladatelem jeho děl Heda Margoliusová-Kovályová. Na str. 21 ve Vysokém oknu se Marlowe ptá mladého Murdocka přibližně takto: " Račte tu být obchodně nebo jste mne přišel vytáhnout z mravního bahna," ?
V Dámě v jezeře ,překlad J.Škvorecký, je krom jiných hezká věta: " Ve výtahu to páchlo starou voňavkou,,jako když tři vdovy pijou čaj... Hezký večer

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Teď zrovna "Jako bychom dnes zemřít měli" o P. Josefu Toufarovi.

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

A tohle jste četl: Kuneš Sonntag?

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Peter May : Skála
Detektivka , dost dobrý .

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli (nejen) na knížky

Není to sice kniha, ale už po přesvědčivých, a přitom zábavných! prvních dvou dílech vřele doporučuju:
www.sandel.cz - Michael Sandel: Justice. - S českými nebo anglickými titulky.
Je to strhující One Man Show pana profesora.

Michael Sandel je profesorem Harvard University a jeho životním tématem je spravedlnost. Právě jeho kurz s názvem "Justice" se stal nejnavštěvovanějším v celé historii Harvardu. V roce 2005 byl tento kurz natočen a vznikla tak nejprve on-line verze a později 12-dílný televizní seriál.
Takže: sledujte, bavte se, přemýšlejte, komentujte, diskutujte. Neexistuje totiž lepší průvodce morální a polickou filosofií, než je Spravedlnost s Michaelem Sandelem.
BTW: hned na začátku 2. epizody poslouží kuřáci v ČR jako jeden z příkladů pro ilustraci řešeného problému.

P. S.: A až budete potřebovat svižnou relaxaci, zkuste Kancelář Blaník, prvních 8 sedmiminutových dílů: http://www.stream.cz/porady/blanik

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli na knížky, co teď čtete ?

Jo , Blaník , znám , to taky doporučuju .... aktuální a vtipný. Já osobně navíc oceňuju, že i krátký :-)

Nahoru

Re: Nějak jsme zapomněli (nejen) na knížky

Objevil jsem textové podklady k přednáškám prof. Sandela na téma spravedlnost. Možná se vám budou taky hodit, i když jsou v originále.
http://www.justiceharvard.org/resources/

Nahoru