Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Verze pro tisk |

Zastrašování, vyhrůžky, zesměšňování zastupitelů či nevhodné komentáře ze strany vedení České Lípy. To vše bylo k vidění na poslední schůzi českolipského zastupitelstva (16.5.2018 pozn.red.), kde se opět jednalo o zajištění veřejné dopravy ve městě. A opět nám bylo předloženo vytvoření společného dopravního podniku s předem vybraným dopravcem, a to společností Bus Line. Důraz, se kterým je tato varianta prosazována vedením města Česká Lípa, je až zarážející, protože existuje hned několik důvodů, proč mít pochyby?!

• Návrh společného dopravního podniku zpochybnily organizace Transparency International a občanské sdružení Oživení, což bylo také medializováno.

• Navržené řízení podniku dvěma jednateli, kteří by měli pravomoci 50:50, předem signalizuje možné problémy v patových situacích. Vedení města připouští řešení problémů soudním sporem.

• Vedení města Česká Lípa ignoruje 30 milionů korun, které představenstvo obdobného dopravního podniku vyplatilo v Liberci, a to navzdory nesouhlasu jeho akcionáře Statutárního města Liberec. Resp. kauzu, kterou začala prošetřovat Policie ČR.

• V projektu je celá řada nejasností a potenciálních problémů, jako například vložení majetku města do společnosti, protože vůbec nebylo provedeno ocenění, nebo dopředu avizovaný prodej třetí osobě.

Myslím si, že většině zastupitelů města Česká Lípa je naprosto jasné, že městskou veřejnou dopravu musíme občanům zajistit. Vedení města však nepředložilo přesvědčivé argumenty k tomu, abychom hlasovali pro tento riskantní návrh. Nepřesvědčilo o tom ani všechny svoje koaliční zastupitele, což také o něčem vypovídá. Obvinění vedení města, že tu něco záměrně maříme, je tedy liché. Většina zastupitelů naopak tímto způsobem hájí zájmy občanů České Lípy a chrání město před problémy, které jeho vedení vidět nechce.
 

Nahoru

Komentáře

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Společný podnik má svá úskalí, ale soutěž na provozovatele služby dopravy má také svá rizika. Kdo podporoval společný podnik viděl víc rizik v soutěži, ti ostatní to vidí naopak. To je celé. A rozhodování bychom se neměli štítit, od toho tam jsme, ne od nekonečných proslovů.
Vloni řidiči stávkovali za vyšší mzdy. Řešilo se to dodatkem smlouvy a stejně odbory řidičů nebyly nadšeny. U společného podniku by tato situace byla mnohem jednodušší, například.
Ale je to jedno, bude soutěž.

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Ono těch rizik společného dopravního podniku se zafixovaným maximálním počtem autobusů (23) a počty najetých kilometrů je víc. Kdybychom byli společný dopravní podnik schválili, okamžitě bychom museli řešit problém, který se právě v těchto dnech objevil. Organizátor veřejné dopravy v Libereckém kraji KORID přišel s nápadem, jak urychlit cestování osobními vlaky mezi Libercem a Českou Lípou. Asi o 15 minut a tak prý přilákat do vlaků více cestujích. Ten nápad spočívá v pozrušování několika zastávek na trati, včetně té ve Vlčím Dole. Prý, jezdí tam z Lípy MHD. Pokud ten nápad projde (já stále doufám, že ne), bude se muset dost podstatně navýšit počet spojů na lince 208. A to by mě zajímalo, jestli by to vůbec šlo bez rušení stávajících spojů MHD. A co by na to řekli jejich uživatelé.

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Délka linky číslo 208 je asi 9 kilometrů. Kdyby měla nahradit všech celkem 18 vlakových spojů denně, které jezdí mezi Lípou a Vlčím Dolem, najezdila by za den přes 160 x 2 = 320 kilometrů. Je zhruba 250 všedních dnů v roce (o víkendu a o svátcích budou místní chodit pěšky, pokud nemají auto nebo aspoň kolo :-D), i tak mi to vychází na cca 80 000 kilometrů.

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Ono to je pane doktore zamotané ještě víc. MAD je omezena na město a Sosnovou. 9 km má jedna linka, do N.Boru to je 10 km, ale to už jezdí jiní dopravci. Já nemám nic proti hromadné dopravě, ale když vidím motorák s 3 cestujícími , nebo večer autobus s 1-2 lidmi, zdá se mi to drahé.
Dopravu na periferii bych spíše viděl v systemu na principu UBERU - system sbírá požadavky vytvoří optimální trasu a velikosti vozidla a odveze. Jsou různé systémy - půjčování aut - pomocí sms dostanete klíč, odvezete, co potřebujete a auto nechápte opět na předepsaném parkovišti. Ale to je pro příští generaci.

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Máte pravdu, je to zamotané. Jenže se podívejte v dopravních špičkách do centra města!!! A dejme si to dohromady s výsledky jednoho dopravního průzkumu, který se týkal toho, z čeho mají obavy řidiči osobních aut - ty největší z jiných řidičů. A včera médii proběhla zpráva, že 70% řidičů má tak špatný zrak, že tím ohrožují bezpečnost dopravy. Prostě to bez veřejné dopravy nepůjde. A protože tu městskou v současnosti opravdu využívá velmi málo lidí (na rozdíl třeba od železniční - vlaky už jsou leckdy zase tak narvané, že těžko hledáte místo k sezení), je zřejmě problém v nabídce. Nikoliv v množství, ale v kvalitě. S tou bude třeba něco dělat.

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

A co se týče té drahé veřejné dopravy. Jak se to vezme. Loni bylo přes 100 tisíc dopravních nehod, především osobních aut. Zemřelo při nich 502 osob. Celospolečenská ztráta je vyčíslena 19 milióny korun za jednoho mrtvého (o ztrátě, jaká je to pro nejbližší, raději ani nemluvit!). celkem tedy 9,5 miliardy. Těžce zraněných cca 2 400. Celospolečenská ztráta v jediném případě = 5 miliónů korun. Dohromady tedy 12,5 miliardy. Lehce zraněných skoro 25 tisíc. Celospolečenská ztráta v jediném případě přes 400 tisíc. A máme dalších 10 miliard. Jestli jsem někde neudělal chybu, tak jsme jen za mrtvé a zraněné loni přišli při dopravních nehodách o 32 miliard korun. A znovu musím podotknout, že ty peníze by asi leckdo oželel, kdyby jeho blízký zůstal naživu. A ještě nebyla řeč o materiálních škodách. Opravdu se vám zdá veřejná doprava moc drahá?

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Já nemám nic proti hromadné dopravě. Jen prázdné, nebo ani poloprázdné autobusy kroužící Lípou se mi zdají nehospodárné. Provozovateli to nevadí, když to někdo platí. Řidiči mají spoustu přesčasů atp.
Z jiného soudku - rostou obchody eshopů - další nárůst dopravy při dodávce zboží do domácností.
No dostali jsme se hodně daleko od právní formy poskytování veřejné služby místní dopravy.

Nahoru

Re: Vedení České Lípy se kvůli MHD neštítí ničeho

Ano, v tom se shodneme, že poloprázdné autobusy nejsou dobrou vizitkou města, ani firmy, která MHD provozuje. Ale obchodník, který má malo zákazníků, taky hned nezavře krám, ale přemýšlí, jak ty zákazníky přilákat. Mám samozřejmě na mysli dobrého obchodníka.

Nahoru