Konec čekání – chceme čisté město!

Verze pro tisk |

Výstavbu protihlukové stěny požadují občané žijící v lokalitě U Kola a v Mariánské ulici v České Lípě. Smog, hluk, prach od tisíců aut projíždějících denně městem jsou důsledkem neexistence obchvatu města. Otázka Českolipanů zní: Kdy to skončí?

Pokud vše půjde podle plánu, mohlo by Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získat územní rozhodnutí pro stavbu první etapy obchvatu České Lípy v úseku I/9 Dubice – Dolní Libchava v roce 2019.

„V současné době probíhá inženýrská činnost pro územní řízení a naší snahou je mít pravomocného územní rozhodnutí v příštím roce,“ uvedl Josef Tomeš, vedoucí úseku výstavby ŘSD Liberec.

„V podstatě se potvrzuje to, o co se celou dobu snažíme a o čem s ŘSD už tři roky průběžně komunikujeme – udělat vše pro to, aby se v roce 2019 na obchvatu města začalo. Jsem ráda, že ŘSD drží slovo a my, jako město Česká Lípa, opakovaně nabízíme, a jsme připraveni v tomto směru jakkoli pomoci,“ říká starostka Romana Žatecká.

Město hodlá hrát klíčovou roli při výkupu potřebných pozemků. „Čekáme, až ŘSD řekne, které konkrétní pozemky ve vlastnictví města potřebuje. V momentě, kdy tak učiní, budeme jednat velmi rychle, s nadsázkou – i kdybychom tady měli spát, tak to vyřešíme bez zdržení byť jediného dne. Věřím, že na podobně rychlé řešení je připravený i Liberecký kraj, který je rovněž vlastníkem některých pozemků,“ dodala starostka.

„Pomůžeme s výkupem pozemků od soukromníků. Jsme připraveni jít i cestou, že bychom s nimi směnili naše městské pozemky v jiné lokalitě za ty jejich, které jsou nutné k výstavbě obchvatu,“ tvrdí místostarosta Juraj Raninec.

Obchvat je významný pro celou Českou Lípu jak z hlediska ovzduší, tak i bezpečnosti či hluku. „Hluk ze silnice I/9 obtěžuje lidi bydlící v lokalitě U Kola, ale třeba i v Mariánské. Prach a exhalace nákladních aut, kterých projedou denně tisíce středem města, dlouhodobě ničí zdraví našich obyvatel. To už je neúnosné, proto se tady tři roky snažíme dohlížet na to, aby se stavba nezdržovala,“ podotýká Romana Žatecká.

„Projekt obchvatu je hotový, má svoji položku v rozpočtu, čili peníze jsou připraveny. My hledáme cestu, jak pomoci s řešením konkrétních problémů, které řešit dokážeme a dovést tak celý projekt k realizaci. Jiní zase vymýšlejí petice za stavbu obchvatu. To je ale vzhledem k tomu, že obchvat bude, takové až úsměvné vlamování se do otevřených dveří a snaha získat politické body na něčem, co je rozhodnuto, co je zafinancováno a schází učinit několik dílčích, avšak důležitých kroků,“ poznamenává J. Raninec s tím, aby se nezapomínalo na to, že v roce 2011 zastavil výstavbu obchvatu ministr Bárta z Věcí veřejných, přestože Česká Lípa měla v té době ve Sněmovně za tuto stranu svého poslance. „Je velice důležité, aby poslanci, zvolení za Českou Lípu, vždy důsledně hájili zájmy našeho města,“ dodává místostarosta Raninec.

Pracuje se rovněž na druhé etapě výstavby obchvatu Nový Bor – Dolní Libchava, kde bylo potvrzeno, že nová EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) být nemusí. Nyní se tak chystá výběrové řízení na projektanta, který provede aktualizaci dokumentace územního rozhodnutí.
 

Nahoru