32 hodin mezi psem a vlkem
Šla jsem se podívat na světovou premiéru inscenace podle novely severočeského autora Jana Tichého - 32 hodin mezi psem a vlkem do Činoherního studia v Ústí nad Labem. Čekala, jsem, že se mi po představení bude hůře usínat - četla jsem knižní předlohu a ve zpracování tvůrčího týmu Činoherního studia jsem viděla už více her s tematikou života v českém pohraničí.
Tušila jsem tedy, že budu opět dojatá příběhy obyčejných lidí, kteří neměli žádný vliv na rozhodování mocných, leč rozhodování mocných mělo velký vliv na jejich životy. A že budu opět přemýšlet nad pojmy, jako jsou "národní hrdost", "kolektivní vina", "zločin a trest". Tentokrát jsem o nich přemýšlela intenzivněji, než kdy jindy. A to zásluhou hrstky lidí protestujících před divadlem s transparentem hlásajícm "Dnes večer reklama na NSDAP a SS".
Pánové, co s tím transparentem přišli, mají pocit, že inscenace obhajuje sudetské Němce a nacisty. Já mám pocit jiný - totiž že pánové, kteří transparent drží, se nemohou zbavit černo-bílého vnímání války , kdy na jedné straně byli "hodní češi" a na druhé "zlí fašisté", které je třeba trestat.
Inscenace připomíná skutečnou událost z června roku 1945, kdy Nový Bor obsadil samozvaný pluk čs.armády. Ten svévolně mučil a popravil sedm místních Němců a další odsunul do Německa - mnohem dřív, než byl odsun uzákoněný. Příběh se vám před očima odkrývá ze vzpomínek pamětníků - v době události dětí, které příliš nechápaly tehdejší dění a kterým svévolný zásah vojáků lačných po "spravedlnosti" zasáhl do života nepěkným způsobem. Diváka nenechá chladným už jenom fakt, že sleduje válku očima nevinných dětí. A úsporné divadelní zpracování bez okázalých efektů ponechává dostatečný prostor pro vlastní fantazii a domýšlení si všech hrůz, které se tenkrát staly. Inscenace je založena téměř výhradně na vyprávěných vzpomínkách, které jsou decentně dokresleny pohybovou performancí herců a "loutek"v životní velikosti. Šaty zavěšené na ramínku a rozpohybované pomocí provázků zastoupily všechny, kteří byli krátce po válce mučeni, poníženi, postaveni před zeď novoborské radnice a zastřelení. Věřím, že i když nejste příliš citliví, bude se vám úzkostí tajit dech, až uslyšíte malého kluka vyprávět o tom, co před radnicí viděl a uvidíte "plazit se" po zemi hromádku šatů bez tváře. Možná souhlasíte s odsunem Němců z pohraničí, ale nevěřím, že s vámi nepohne vyprávění o stavebnici, kterou si malý kluk zabalil do kufru, když ho donutili opustit domov, ve kterém vyrůstal. A bude ve vás minutu od minuty sílit pocit, že tohle se stát nemělo. Ale stalo se. A bylo to FUJ! Bohužel jenom jedno z mála FUJ, které válka přinesla a bohužel tentokrát ze strany nás Čechů s holubiččí povahou.
Nezažila jsem nacistické řádění, ale dokážu pochopit, že v době války i po ní sílila nenávist k Němcům i všemu německému. Nechci a ani nemohu soudit lidi, kteří podlehli tehdejším protiněmeckým náladám. Nebylo asi těžké vzít si v té době k srdci slova tehdejšího prezidentova tajemníka Prokopa Drtiny na adresu Němců "Vyžeňte a pobijte jich po skončení války co nejvíce". Myslím ale, že je vhodné přiznat, že kroky proti německému obyvatelstvu ne vždy probíhaly způsobem humánním a zákonným. A že ti, co Němce takto "trestali", se leckdy chovali ještě hůř, než nacisté. A nebyl to jenom případ v Novém Boru, takových excesů a "spontánních zásahů" proti německému obyvatelstvu se po válce stalo víc.
Nezlobte se na mně, pánové s transparentem. Skoro mi připadá, že s těmi událostmi souhlasíte. Že schvalujete pricip kolektivní viny, podle kterého je třeba odsoudit a trestat celičký národ. Třeba proto, že v jeho čele stál pár let neskutečný blb. Moc ráda bych se pletla, protože z takových lidí já mám strach. Vlastně o takových je divadelní hra a Činohernímu studiu patří dík za to, že ji ukazuje.
Jindra Moravcová je vedoucí vysílání Hitradia FM Crystal
Články, které by vás mohly zajímat
Komentáře
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 0:03 | Anonym
"A že ti, co Němce takto "trestali", se leckdy chovali ještě hůř, než nacisté." - S tím naprosto nesouhlasím, mučení a smrt pár lidí srovnávat a ještě navyšovat nad vyvražďování miliónů - to chce skutečně silný žaludek. Autorka chce vyvolat v nás Češích pocit, že my jsme za všechno, co se po válce odehrálo vinni. Její naivita nebo neznalost věci slouží jen a jen k tomu, aby se zastřelo to, co po Němcích zbylo na konci války - zničená Evropa, milióny hrobů atd.
Nenechte se ovlivnit lidmi, kteří mají německé kořeny a neustále v nás Češích vidí své nepřítelé, které je nutno ovládnout. A právě vyvolání pocitu vinny je jednou z cest, jak k tomu dojít. Pak budou následovat omluvy (ty už tady ale byly), navracení majetku, zrovnoprávění úředních jazyků, otevírání německých škol všech stupňů, podpora německého průmyslu, obsazování radnic a dalších správních orgánů - a jsem zpět v roce 1938 - odsun Čechů z pohraničí a připojení k velkému Německu jako samostatný stát Sudety. Takových 20-30 let by na to klidně mohlo stačit. Jenže nevím, jestli toho pánové, kteří s tím v Novém Boru začínali a připojili se (Tichý, Dvořák atd.), dokáží ve vysokém věku využít ve svůj prospěch. Ale asi to dělají pro své děti.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 16:03 | Jindra Moravcová
Dobrý den, paní/pane ....... ?
mohu vás ujistit, že žaludek silný opravdu nemám - rozhoupe se mi při pouhé představě nesmyslné smrti byť jediného člověka, natož milionů nevinných lidí. Vraždění považuji za svinstvo, ať už je konáno v jakékoliv kvantitě , kýmkoliv a z jakýchkoliv pohnutek. Vždy je to zločin. A viník je ten kdo ho spáchal, potažmo ten, kdo ho schvaluje a hlásí se k němu.
Nechci v Češích budit pocit viny za zločiny spáchané na Němcích kvůli několika lidem, kteří si vyložili a vykonali spravedlnost podle svého. Nemorální mi připadá také vinit celý Německý národ za všechny hrůzy války. Za miliony hrobů a zpustošenou Evropu nejsou odpovědni všichni Němci , ale lidé, kteří se přihlásili k nacistické ideologii , podporovali jí a pomáhali jí. A neměli zdaleka všichni v občance napsáno "Deutche"
Možná máte pravdu, jsem naivní - myslím si totiž, že po všech těch válkách, diktaturách a národnostních bojích, kterými si svět prošel , by bylo konečně na čase vzít si z nich poučení : Jak je to hloupé a zničující, když se navzájem vymezují a omezují skupiny lidí podle toho, jakým rodičům se narodili.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
27. Září 2010 - 22:08 | Anonym
netrpíte nějakým stihomamem? co si třeba dát schůzku s psychologem?
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 6:00 | Michal Mach
Dobrý den
Nikdo nepopírá, že po válce se stali téměř všude na uzemí republiky věci, na které by jsme měli být hrdí, dokonce jsem proto, připomen me si je, hovořme o nich, ale ne jen o nich, děti a mládež musí vědět, proč se to stalo, jak stalo, co prováděli jedni i druzí.
A argument o tom co dělali nacisté, sudečtí němci, o zradě republiky se hovořilo dost, je velmi lichý, o tom se musí mluvit pokaždé když kritizujeme sami sebe, a v dnešních dnech obzvlášt.
V dnešních dnech, kdy si neštastný rok 38 brzo připomeneme.
Osobně se pana Tichého vážím, je to skvělý člověk, a má na svůj názor oprávněný názor. A z aktivit jedné i druhé skupiny je mi občas velmi zle.
A abychom si to objasnili, drazí sudečtí spoluobčané, co jste čekali za rok 38? A ano pro některé lidi to byla zjevně pomsta a neměli bychom na to být hrdí, naopak
A k článku……samozvaný pluk, a další nesmysly, to je právě jeden z těch výstupů co jen přilévají palivo do ohně.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem (panu Machovi)
21. Září 2010 - 8:51 | Jan Tichý
Zdravím Vás, k pojmu „samozvaný pluk“ je skutečně třeba vysvětlení.
Liberecký kriminalista npor. Ing. Zbyněk Fišera mi předal tyto informace: V souvislosti s šetřením bylo ve Vojenském ústředním archivu v Praze na III. odboru - Vojenský historický archiv - zjištěno u ředitele PhDr. Júliuse Baláže, CSc., následující:
Pěší pluk 47 opravdu existoval, před válkou sídlil v Mladé Boleslavi a v polovině května (18.05.1945) tam byl bez souhlasu nejvyššího velení čs. armády obnoven jako “samozvaný“.
Oficiálně byl ale pěší pluk 47 obnoven ve Strakonicích, takže dne 06.06.1945 byl “samozvaný“ 47. pluk přejmenován na 36. pěší pluk.
Velitelem pohraniční skupiny pěšího pluku 47 (později 36) v oblasti České Lípy byl bývalý legionář v Rusku pplk. Josef Sekáč (1894-1948). V uvedené oblasti jednotka působila od 18.05.1945 do 12.07.1945.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 6:00 | vrták
Bu bu bu. Rozhodně má pro mě větší hodnotu vyjádření někoho, kdo se umí podepsat než nenávistný výkřik anonyma. Už vidím, jak novoborský vlastenec zjišťuje, kdo to ta Moravcová je, šmátrá v jejím rodokmenu, aby našel nějakého toho Němce. Paradoxem je, že ředitel divadla je Žid. Zřejmě i on má nějaké ty německé předky.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 15:29 | Manišma
V pátek 17.9.2010 v 19.00 se všichni židé oblékli do bílého a šli slavit mezi své Největší židovský svátek, Šabat šabatů, Jom kipur. Ředitel divadla mezi nimi nebyl. Asi to s tím jeho židovstvím nijak slevné nebude.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 16:09 | achab haidler
Zdravím, aby všichni zdrávi byli. Nemyslím, že to patří k tématu, tedy jejich poznámka jakoby byla maličko irelevantní, ale je dobré, že pečujou o detaily. Co však už k tématu "Dvaatřiceti hodin" patří - je právě ona skutečnost, že totiž moudrost je z vidění, že svět je větší , kulatý , široširý a do vesmíru se všichni vejdeme. Pokud si v sobě zachováme bazální hodnoty člověčiny (o čemž ta hra, domnívám se, vypráví)
p.s. poslouchaj, Manišma, já jich v Brně na slícheses taky neviděl, a neotírám se o ně. Že by to nakonec bylo jen souřadnicema ? ... :o))
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
23. Září 2010 - 11:33 | achab haidler
BTW - Ještě jedna drobnička. SLAVNÉ to s mojí jidiškajt fakt moc není, nicméně SLEVNÉ - o tom bych pochybval. Viz jedno zamyšlení :
http://www.shekel.cz/2711/ortho-liberal
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 6:18 | Novák
vrták je příjmení nebo vlastnost?
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 6:34 | hill bill
A hodnotí se čin nebo divadlo? Pokud čin, tak vražda je vraždou, ať ji udělá Čech nebo Němec. Argument, že Češi jich udělali málo, neobstojí. Co se týká divadla, zajímá mě, jestli je drama dobře napsané, dobře sehrané, dobře zrežírované, jinými slovy respektuji uměleckou licenci.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
21. Září 2010 - 8:47 | Jansa
Zločin nelze ničím omluvit. Ani jiným zločinem. Bylo správné potrestat nacistické zločince, a to na základě řádných soudních procesů. Je správné potrestat ty, kteří po válce brali spravedlnost do vlastních rukou. Ani vůči nacistům se nelze chovat nacisticky, protože jinak jaký význam byl měl boj proti nacismu? Jaký význam by pak měly ty milióny obětí?
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 1:30 | Pavel Krátký
Vážená paní Moravcová. Ukázka o tom, jak si lze vymýšlet, je i Váš článek. Píšete v něm, že ten text na transparentu byl : "Dnes večer reklama na NSDAP a SS" na transparentu byl ve skutečnosti text: "Dnes oslava zločinců z NSDAP a SS". Lze to dohledat např. v Ústeckém deníku. Jakou asi má vypovídající úroveň váš článek, když si nedokážete zapamatovat těch pár písmen. Pokud Vás můžu ujistit, tak téměř vše co zde uvádíte je lež. Část listinných důkazů, které vyvracejí vaše tvrzení je na www.lidice.cz, levý sloupek, Petice Nový Bor. Jinak NSDAP je zločinecká organizace. SS zločinné spolčení. To je nález mezinárodního Norimberského tribunálu. Prosté členství v těchto organizacích se trestalo 5-25 lety těžkého žaláře. Jinak na www.lidice.cz naleznete i rozkaz podle kterého byli podle tehdy platného práva, za držení vojenských střelných zbraní v době stanného práva, nacističtí zločinci popraveni. Poprava byla několikrát prověřována československými i německými vyšetřujícími orgány a nikdy jimi nebyla zpochybněna jako nezákonná. Tak to nedělejte ani vy. To, že jsou popravení zločinci potvrdil i pan Tichý, který označil všechny popravené, za členy NSDAP, tedy členy zločinecké organizace, v rozhovoru pro MF Dnes, v říjnu 2007.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 9:49 | Jan Tichý
Německé Státní zastupitelství v Hofu požádalo 18.05.2004 české orgány o „právní pomoc v šetření ve vyšetřovacím řízení proti Sekáčovi Josefu a dalším osobám v případu zastřelení 8 osob, protože u nich údajně byly nalezeny zbraně. Kromě toho byl dr. A. Träger, který byl zařazen do odsunu, při odvozu dne 02.05. nebo 03.05.1945 ubit lopatou. Ke všem případům zabití došlo z pomsty, protože usmrcení byli německého původu“ (cituji z úředního překladu žádosti)! Vyšetřování bylo pak zastaveno, protože nikdo z obviněných už nežije. Čs. orgány nikdy smrt devíti civilistů z Boru neprověřovaly.
7 lidí bylo popraveno za údajné nálezy zbraní. V rozkazu k popravě není o členství v NSDAP nebo SS žádná zmínka. Vojáky to 2. června 1945 vůbec nezajímalo, během několika hodin mezi pozatýkáním tří desítek lidí, mučením, bitím a pak popravou 7 z nich by na to ani neměli čas. Členem NSDAP byl A. Rachmann zastřelený na útěku (viz třeba farní kronika) a primář Träger, který podle řady svědectví „zmizel v lesích a mohlo se mu stát cokoli“. Přišel o život jen proto, že několik ozbrojenců z doprovodu se rozhodlo jej zlikvidovat. Bez písemného rozkazu. Prostě kdesi zmizel. Podstatné je, že po 3. červnu 1945 už nikdo primáře živého ani mrtvého neviděl a nemá ani hrob.
V rozhovoru pro MFD před třemi lety jsem řekl toto: „Samozřejmě, že před válkou asi věřili Henleinovi a po připojení k říši se automaticky stali členy NSDAP (dnes už vím, že převod automatický nebyl). Dokonce o Albertu Rachmannovi víme, že byl agent (správně: spolupracovník) Sicherheitsdienstu, protože jako obchodník často jezdil až do Itálie, uměl čtyři jazyky, taky česky. Byl to přitom právě ten, který utíkal, ten, který vůbec nemusel zemřít. Ve městě plném gardistů neměl šanci, stačilo ho obklíčit, nebo trefit do nohy. Místo toho dostal dávku ze samopalu a ze sedmi popravených bylo osm. Zdůrazňuji, že novoborský incident se odehrál čtyři týdny po válce. Pokud tu byl nějaký aktivní nacista, většinou to o něm vědělo celé město, a docela jistě si už 8. května sehnal civil, falešné doklady, a vydal se na západ, aby se dostal raději do amerického než ruského zajetí. Pokud to neudělal, tak byl ve vyšetřovací vazbě nebo ve sběrném táboře v České Lípě. Nejméně dva nacisti se také v Boru zastřelili s celou rodinou. Ve městě tedy zůstali jen obyčejní lidé, neměli na svědomí žádné zločiny, a byli přesvědčeni, že se jim nemůže nic stát.“ (Celý rozhovor „Kniha mapuje den, kdy se do Boru vrátila válka“ je v archivu MFD.)
Také ředitel litoměřického archivu M. Poloncarz na můj výslovný dotaz potvrdil, že borské oběti nebyly mezi exponenty nacistického režimu: „Oslovil jsem kolegy, ti zapátrali po údajích, které by Vás mohly zajímat, ale prakticky bez úspěchu. Zatím jsme nikde nenašli žádné materiály, které by svědčily o angažovanosti devíti jmenovaných osob.“
Poznamenávám, že je už dost únavné vyvracet pořád stejné bludy a zlomyslné polopravdy. Ale musím to dělat, protože pro běžné čtenáře jsou některé dokumenty nedostupné – a těmi dostupnými dokumenty a svědectvími se sám zabývám už minimálně šest let.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 10:48 | Jan Tichý
P.S.: Abych předešel dalším zbytečným polemikám, měl jsem v poznámce v prvním odstavci uvést: (cituji z úředního překladu žádosti včetně chyby v datu smrti dr. Trägera)! Jde samozřejmě o datum 02.06. nebo 03.06. Za překlep státního zástupce nebo chybu překladatele/ky nenesu odpovědnost.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 11:06 | Anonym
Co pan Hantych, ten ve městě zůstal a dostal za členství v NSDAP 10 let těžkého žaláře.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 10:33 | čtenář
Pane Tichý, je dobře, že se někdo rozhodl vyvracet bludy a zlomyslné polopravdy. Pokud ale napíšete, že primář Träger podle řady svědectví „zmizel v lesích a mohlo se mu stát cokoli" a zároveň tvrdíte, že přišel rukou ozbrojenců o život, tak to na důvěryhodnosti tohoto tvrzení nepřidá.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 11:11 | Anonym
Červený kříž vydal písemné potvrzení, že Trägra vysadili na hranici 3.června a vypustili ho směrem severním do sovětské zóny Německa. Taky lžou? Nelžou náhodou Trägrovi. Když německým soudům tvrdili, že esesák Träger byl zabit 2.června a pak se ukáže, že byl posazen do autobusu 3.června.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 13:24 | Jan Tichý
Místo aby P.K. obratem uvedl zdroje a citoval konkrétní závěry čs. a německých vyšetřovacích orgánů, nebo aby nám vysvětlil rozpor mezi 5-25 lety těžkého žaláře a smrtí, nebo aby se omluvil za to, jak překroutil moje výroky v MFD, vyrukuje jiný anonym s další námitkou (kterou mimochodem oponenti opakovaně argumentují).
Logická úvaha: Čs. červený kříž si zcela určitě nevedl kartotéku 3 milionů Němců se záznamy o jejich osudu. Když paní Trägerová žádala o pomoc při pátrání po nezvěstném manželovi, referent musel zjišťovat informace také v Boru. Výsledkem byl tento dokument (text je zčásti předtištěný, protože podobných žádostí vyřizovali v té době mnoho):
„...Sdělujeme, že pátrání zůstalo bez výsledku a o hledaném nepodařilo se nám získati žádných zpráv. Jeho jméno není mezi zajatci a nepřichází ani v seznamu padlých a zemřelých. Byl dne 3. 6. 1945 dopraven do sovětského pásma Německa. Pátrejte po něm u služeben uvedených na přiloženém lístku, případně učiňte dotaz na Sovětský Červený kříž v Moskvě.“ (zpráva ČsČK, Praha dne 12.09.1947 – odpověď na žádosti M. Trägerové, Deining 32, Post München Land 2, US Zone, Germany)
Zpráva tedy sděluje jen to, co je napsáno v rozkazu pplk. Sekáče. Ovšem 50 lidí z autobusu 3. června 1945 ráno na hranicích u Sebnitz vidělo na vlastní oči, že dr. Träger chybí, ačkoli v Boru nastupoval společně s nimi.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 15:03 | Anonym
Kterých 50 lidí vidělo že Träger nevystoupil z autobusu. Pane Tichý mluvte konkrétně vyjmenujte je. Víte dobře, že jste tvrdil, že esesák Träger vystoupil zádními dveřmi autobusu, které tam nebyly. Ostatní spolucestující to však neviděli, údajně se nesměli ohlédnout.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem -prosím o vyjádření pana Doškáře
22. Září 2010 - 11:18 | čtenářka
Pane Doškáři, v reakci pod článkem v Českolipských listech krom jiného píšete,že dr.Träger dělal pokusy na lidech.
Protože máte vše z dokumentováno,zajímaly by mne tyto dokumenty,které to potvrzují-musí být určitě zajímavé. V jakém koncentračním táboře dr.Tragër byl? Na frontě by pokusy mohl dělat těžko.Mohl byste čtenářům poskytnout informaci,kde jste ty dokumenty našel? I historicky to bude určitě zajímavé a lze je jako soukromá osoba někde získat? Jak Vám bylo umožněno jako soukromé osobě vstoupit do archivů-prostě prosím napište ,kde je možné se s důkazy o pokusech na lidech prováděnými dr.Tragërem seznámit.
Děkuji.předem
Čtenářka
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem -prosím o vyjádření pana Doškáře
22. Září 2010 - 14:53 | achab haidler
Obdivuji lidi, kteří dovedou položit dotaz , děkuji paní "čtenářko" a těším se, s čím pan Doškář přijde pře publikum o)
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem -prosím o vyjádření pana Doškáře
22. Září 2010 - 16:21 | jana
Vážená čtenářko, jediné co skutečně zločinec Träger nemohl je, aby mlátil na údajný pokyn gardistů dalších osm nacistů odsouzených k smrti čtyři hodiny v kuse po předchozím prodělaném inkfartu. Tak to tvrdí váš guru Tichý ve svých blábolech.
NahoruPravda o psech, vlcích a vlkodlacích
22. Září 2010 - 13:22 | Josef Doškář
Vzhledem k vytrvalosti s kterou Jan Tichý podvádí obyvatele N.Boru a okolí, připojuji i já svůj příspěvek, který je podložen dokumenty z archivu. Dále se opírám zejména výpovědi žijících svědků. Jsou mezi nimi i ti, které Jan Tichý vyslechl, ale protože mu to nepasavalo, tak to účelově vynechal.
Tento můj příspěvek byl reakcí na článek R.Strnada v Deníku.
Dne 11. 5. 1945 vyhlásil ONV v Ml. Boleslavi po dohodě s okresním velitelem št. kpt. Pálou mobilizaci. Bylo povoláno 5 ročníků zálohy a náhradní zálohy. Posádkovým velitelem byl určen dekretem ONV pplk. Sekáč. Tímto aktem byl obnoven i 47. pěší pluk v Ml. Boleslavi. Pluk byl vyzbrojen a 18. 5. 1945 se přesunul na Českolipsko. Bor obsadil druhý prapor 47. pěšího pluku s velitelem mjr. Holasem. V Boru bylo vyhlášeno stanné právo. Pro úplnost uvádím, že sídlo MNO bylo až do 17. 5. 1945 v Košicích. Do Prahy bylo MNO přesídleno až 17. 5. 1945. Vzhledem k tomu, že ČSR ztratila Zakarpatskou Ukrajinu, došlo v červnu 1945 k přečíslování vojenských útvarů. Většina útvarů začala operovat v pohraničí, aby pomohla po skončení války obnovit pořádek a bezpečnost, zejména pro vracející se české obyvatelstvo. Vojenské útvary mezi sebou komunikovaly, spolupracovaly a podávaly hlášení nadřízeným jednotkám . Na velitelství v Boru i v Lípě přicházela řada Němců, kteří ochotně podávali informace o nezákonném držení zbraní a podezřelých osobách. Na základě těchto informací byla připravena kontrola podezřelých objektů. Vojáci šli najisto . Zpráva z vojenském archivu v Praze mimo jiné říká, cituji:
„Vzhledem k množícím se ozbrojeným útokům na příslušníky Rudé armády, čs. armády i bezpečnostních složek obnoveného čs. státu bylo v Novém Boru vyhlášeno stanné právo a za nedovolené přechovávání střelných zbraní, nalezených při domovních prohlídkách, bylo ve městě 2.6.1945 veřejně popraveno 8 Němců.“
Podle rozkazu pplk. Sekáče bylo popraveno osm osob u kterých byly nalezeny zbraně na zabíjení lidí. U doktora Trägera zbraně nalezeny nebyly. MUDr. Träger byl jako osoba neznající kázně vykázán směrem severním do sovětské okupační zóny.
Pan Strnad v rozhovoru s režisérem věcně popisuje bydliště Trägera a viděl i nemocnici kde dělal primaře / asi navštívil N.Bor a průvodcem byl zřejmě JT/. V rozhovoru nikde není uvedeno, že podle archivních dokumentů /Archiv v ČL/ byl doktor Träger, jako příslušník NSDAP a SS vzat do vazby a byl zbaven funkce primáře.Režisér nebyl informován o tom, přes ulici od bydliště Trägera měli bratři Rachmannové dva zajatecké tábor / pro Sověty a pro Francouze/, kteří zde žili v těžkých podmínkách. Mezi ruskými zajatci byli i děti. V této továrně uvedení bratři založili vojenskou výrobu / časovače do bomb a torpéd/. Mladší Rachmann zde ubil k smrti dva Sověty. V dubnu 45 bylo odsud vypraveno na pochod smrti 54 francouzských zajatců, kteří byli cestou zastřeleni. Nikdo se nevrátil domů. Dodnes přijíždějí do Boru francouzští potomci, kteří hledají své dědečky. JT neinformoval pana režiséra o tom, že velitel sovětských zajatců, nacista Sielaf zastřelil 9.5.45 6 svých dětí ( nejmladšímu bylo půl roku), pak ženu a po té spáchal sebevraždu. V ten den bylo v nacisty zabito 12 žen a dětí. Vrahové ( 5 mužů) pak spáchali sebevraždu . JT se snaží dělat z místních obyvatel beránky. Většina z nich byli nacisté. Zastřelena byla pro nedovolené držení i M.Wernerová, která veřejně prohlašovala :“ Maso Čechům neprodávejte, ty musíme vyhubit jako krysy!“ Nacistické myšlení německého obyvatelstva dokreslují vzpomínky lidických žen, které se pohybovaly od 28.dubna 1945 / pochod smrti, osvobození RA a návrat pěšky/ po německém území. Tyto ženy byl často pod palbou kamenů, které na ně házeli chlapci z Hitlerjugend a až na malé výjimky jim z dospělých nikdo nepomohl, včetně neochoty dát ženám aspoň vodu. Tyto ženy dorazily do Boru 22.května a byli to shodou okolností vojáci pplk.Sekáče, kteří jim pomohli. Chlapci z Hitlerjugend zabili, shodou okolností, otce pana BM, který projížděl na náklaďáku, / v květnových dnech/ s dalšími neozbrojenými muži Prahou. Tyto děti naházely granáty na auto, z kterého se stal pohřební vůz. Hitler dokázal na poslední odpor zbláznit děti, ženy i starce. Pan BM přišel o otce, kterého zavraždily německé děti. Přirovnávat Hitlerjugend k Pionýru, je neskutečná zhovadilost. Já jsem v Pionýru byl, byla to sice svérázná organizace, ale zabíjet lidi mne neučila . Spojenci museli po válce denacifikovat Němce. Úkol se podařil. Důležitou roli zde sehrál čas.
Již několikrát jsem v minulosti opakoval, že excesy se po válce staly, že jsme se za ně několikrát omluvili a omluvil se za ně i president Beneš.
Dny odplaty nastaly po hrozném období nacistických zvěrstvech a kdyby nebylo těchto zhovadilostí nebylo by ani excesů na území naší republiky.
Dny odplaty byly spravedlivé, méně spravedlivé i nespravedlivé
V Boru bylo popraveno osm provinilců, za držení zbraní na zabíjení lidí v době stanného práva.
Josef Doškář
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 14:20 | vrták
Hezky napsané, pan Doškář se tentokrát docela krotil a v podstatě ve většině věcí mu lze dát za pravdu. Jen chybí důkazy, že popravení skutečně drželi zbraně. Také se mi nezdá, že popraveno bylo osm lidí, ale odsouzeno před popravou jen sedm (jestli to dobře chápu, tak jeden byl odsouzen až po popravě). Že někdo tvrdil to o těch krysách, je stejná autorská fabulace, jako Tichého tvrzení, že někoho umlátili lopatou.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 18:45 | Josef Doškář
Vrtáku nejsi obeznámen s detaily. Tak pro tebe:
1 Odouzení byli podle rozkaazu pplk.Sekáče. V rozkazu je uvedeno 8 provinilců. Odsouzeni byli za držení zbraní na zabíjení lidí.
2. Svědek J.R. mluvil se starostou Taislerem v kanceláři na Radnici, který mu sdělil, že u provinilců byly nalezeny zbraně a že tedy budou popraveni. Hovor se uskutečnil 3 hodiny před popravou
.
3. Zbraně byly vystaveny v suterénu Radnice y byly označeny Cedulkou. Tyto zbraně viděl i žijící svědek pan S.
4.K neodevzdání zbraně se přiznala i neteř pana Podpiery.
5. Oprávněnost popravy potvrdil i ruský velitel. Potvrdil ji při návštěvě Boru i po 20 letech.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 19:35 | vrták
1. Já myslel, že jeden občan byl zastřelen při útěku z náměstí. V rozkazu bylo také je nelidsky mučit?
2. Svědek J. R. je kdo?
3. Svědek to dosvědčil po 65 letech? Kolik mu, probůh, je?
4. Můžu vědět při jaké příležitosti?
5. Věřit Rusovi je jako věřit Němci. Hodnota života byla u těchto národů v určité fázi jejich rozvoje úplně na jiné úrovni než v civilizované Evropě. Takových oprávněných poprav/vražd uskutečnili v Rusku miliony, věřím tomu, že pár lidiček v Boru ho opravdu nevzrušilo.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 23:03 | Jan Tichý
Vrtáku, vrtáku! To je přece citát ze spisu pana státního zástupce v Hofu!
NahoruHaidler v hrobě
22. Září 2010 - 14:51 | achab haidler
Domnívám se, že v případě jakékoli divadelní předlohy je asi rozhodující to, jak se o dané skutečnosti vypráví. A ujišťuji Vás, že naše nejnovější premiéra je nadstandardně kvalitní inscenací. Srdečně a téměř s tichou hrdostí na náš současný soubor a inscenátory Vás na ni zvu. (Co se pana Doškáře týče, tam už si tak docela jistý nejsem. Uvidíte sami, že „32 hodin“ ani městu ani Činohernímu studiu žádnou ostudu nedělá. Co se mého v "hrobě rotujícího" tatínka týče, zatím se má čile k světu a věřím, že až inscenaci s maminou shlédnou, dozvím se od nich to, co mi říkají téměř celý život - dost nekompromisní ale objektivní názor.
NahoruNa umělecké dílo, kde spáchan atentán na hodného Heydricha nejdu
22. Září 2010 - 21:36 | Josef Doškář
Na umělecky zpracované dílo, ve vysokém uměleckém provedení, kde zlí Češi spáchali atentát na hodného Heydricha nechodím.Proto odmítám i lístek na vysoce umělecky zpracované dílo o zločinci Traegorovi.
NahoruRe: Na umělecké dílo, kde spáchan atentán na hodného ...
23. Září 2010 - 0:21 | achab
BINGO - nyní jste odpověděl naprosto vyčerpávajícím způsobem.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 16:16 | Anonym
Vážený pane Haidlere, skutečnost je, že Mudr. Alfred Träger je zločinec, protože byl členem dvou zločineckých organizací a to NSDAP a SS. Dokonce měl měl hodnost (táborovou funkci) SS-chefarzt, Šéflékař SS v koncentrační táboře. Jako lékař, člen NSDAP, byl např. zapojen do programu sterilizací duševně chorých, tělesně postižených, homosexuálů aj. Rád bych vás upozornil, že jedním z prvních přijatých nacionálně socialistických zákonů v Třetí říši byl zákon o (dědičném) zdraví. A tak se státní zdravotní funkcionáři, včetně esesáka Mudr. Trägra, snažili najít co největší počet kandidátů sterilizace. Říkali tomu hygiena dědičnosti. Dále vás ujišťuji, že existuje i přímý svědek, jehož svědectví bylo natočeno na kameru a bude zveřejněmo po smrti svědka. Nechápu proč o těchto faktech není ve hře ani zmínka.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 21:06 | Jan Tichý
V tabulce německé branné moci jsou kromě pozemního vojska, letectva atd. také hodnosti, které měl primář Träger jako SANITNÍ DŮSTOJNÍK WEHRMACHTU: lékař-asistent (Assistenzarzt), vrchní lékař (Oberarzt) a štábní lékař (Stabsarzt). Od data povolání k wehrmachtu 26.06.1940 do propuštění 30.11.1944 sloužil v sanitních oddílech nebo válečných lazaretech pozemního vojska, krátce byl sám dvakrát hospitalizován. Kopii zprávy Deutsche Dienststelle Berlin má MěÚ v N. Boru. Až do konce války pak pracoval jako lékař ve Frýdlantu.
Pokusím se rozvést tvrzení „Anonyma“ souvisle: MUDr. T. se pár dnů po skončení války vrátil do svého bydliště. Ačkoli byl fanatický nacista a dokonce válečný zločinec s praxí v koncentráku (?), funkcionáři NV ho pověřili, aby v Boru opět vybudoval a aspoň dočasně řídil nemocnici (ve které byl primářem už před válkou – současně byl tehdy soudním lékařem). Primář asi dva týdny normálně chodil do práce, plnil příkazy NV a vůbec nikomu to nevadilo. Nebyl zatčen ani vyšetřován. Až 2. června 1945 vojáci z Č. Lípy zatkli primáře přímo u operačního stolu, potom (!) ho odvedli domů k domovní prohlídce. Nenašli u něj zbraň ani rádio (syn rádio odevzdal v polovině května), nýbrž stříbrné lžičky! „Po prohlídce odnesli s sebou všechny kufry, které si naplnili našimi věcmi,“ vzpomínal malý Hans. Pak primáře odvedli na náměstí, kde sdílel martyrium asi 30 zadržených Němců. Popraven ale nebyl. Podle rozkazu ho pplk. Sekáč „vypověděl“ společně s ostatními a jejich rodinami. Na hranicích (prý) vojáci předali primáře do sovětského pásma Německa. Nikdo ho tam ale neviděl, není žádný dokument o jeho dalším pobytu nebo věznění. Jen Petice proti novoborskému pomníku nacistů, kterou snad podepsaly už tisíce lidí a několik politiků (což nijak nezvyšuje její věrohodnost), tvrdí: „Devátým jmenovaným (tj. na pomníku), je esesák a nacista Dr. Träger, který unikl trestu útěkem.“ Jistý anonym dokonce naznačoval, že primář přece klidně mohl dožít kdesi v Jižní Americe.
VĚŘÍTE TOMU VŠEMU?! Fabulovat je snadné. Myslím, že si odpůrci hrobu neuvědomují, že špinění památky mrtvého bez důkazů by mohlo vyvolat žalobu. Vůbec bych se nedivil, kdyby pozůstalí takovou možnost zvažovali.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 21:46 | Lee
Stěžujte si v Bundesarchivu, že má zapsáno nacistický a esesácký zločinec Träger v osobní kartě členství v SS. Pane Tichý jeďte jim to tam vyvrátit. Tady neustále brečíte na nesprávném hrobě.
NahoruTichý jena straně vlkodlaků. Tichý obhajuje zločince a nacisty.
22. Září 2010 - 21:51 | Josef Doškář
Naivní je pan Tichý zcela určitě. Nejdříve pochybuje o stanném právu. Snadno je vyveden z omylu. Potom nevěří, že Traeger byl zločinec a esesák. Byl vyveden z omylu. Pak nevěří, že zločinec Traeger odmítal léčit neárijce v roce 1938. Byl vyveden z omylu. Nevěří tomu, že zločinec Traeger prováděl zkoušky v koncentračních táborech přesto, že se o tom již dnes zmiňuje řada pamětníků.
Tichý zapomíná, že na činech zločince Traegera pracuje docela silný tým, který ještě neřekl poslední slovo.
Zločineckou činnost Traegera zatajovala od začátku rodina nacisty Traegera.Nivní Tichý jim na udičku nevinosti skočil.
Re: Tichý jena straně vlkodlaků. Tichý obhajuje zločince a ...
23. Září 2010 - 7:25 | Láďa
Co takhle požádat pana Danyse o fotografii Trägra v uniformě SS. Má ji. Hodný otec Träger je na ní evidentně ve stavu silné podnapilosti. Proč není v uniformě wermachtu? Není to náhodou ta fotografie pane Tichý o které existuje vaše mailová korespondence s vaší žádostí na paní Vogelovou ať ji neukazuje před seminářem. Údajně by to neprospělo vaší věci. Dále píšete, že na podpásovky je tu J.D., který by toho ihned zneužil. Máte vůbec jediné svědectví vašich údajných svědků nahrané, buď na kameru nebo alespoň na diktafon, či v písemné formě. Nikdy nikdo žádné totiž neviděl a ani neslyšel.
NahoruRe: Tichý jena straně vlkodlaků. Tichý obhajuje zločince a ...
23. Září 2010 - 7:51 | Erik
Ládíku, koukám půl devátý ráno a ty jsi už dost dobře zhulenej.....
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 16:26 | vrták
Už se tady někdo ptal, ale existuje nějaké svědectví, že byl Mudr. Alfred Träger aktivně zapojen do sterilizací apod? Nebo jde jen o další fabulaci? Milý anonyme, napiš svou hru, prosaď ji na nějakou scénu a v ní klidně zobraz Mudr. Alfreda Trägera jako vraha. Literární tvorbě se meze nekladou.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 19:29 | nejsem pamětnice
Pane Haidlere, velice se omlouvám za příspěvek o Vašem otci, který jsem uvedla v diskuzi v prvním článku o hře, kterou jste uvedli v divadle. Moc mne to mrzí, co jsem napsala.Odpusťte cizí ženské, která se uvedla v omyl. Tím se ovšem nemění nic na mém názoru o tématu hry, které jste zvolili. Vždycky jsem si Vás moc vážila, za Vaši práci a nadání, které dokážete geniálně ztvárnit na jevišti (Pan Teodor Mundstock), i za a neskrývané židovství atd. Můj názor ale je, že ta doba, do které je hra zasazena by měla raději spát. Ještě totiž mezi námi žijí pamětníci a to jsou také lidé! Lidé, kteří nepochopí ani nemohou, po tom všem, co jim válka vzala a jakým způsobem... A já, nezlobte se, nevidím jediný důvod, proč by pan Doškář vedl tak očividně skoro marný boj za nepravdu a jediný důvod, proč bych neměla panu Doškářovi věřit vše o čem nás informuje. Hru jsem zatím neviděla a pozvání ráda přijmu. Jen bych Vám chtěla napsat, že podle mne není důležité, jakým způsobem je hra pojata, možná tím hůře, že právě pohledem dětí, protože to je do nebe volající, manipulativní, zvlášť pokud na to představení budou chodit například i studenti! Zvlášť dnes, kdy někteří jedinci dokonce zpochybňují holocaust! Nevím, jak se mohlo stát, že jste se nechali inspirovat "dílem" básníka Tichého a přijali ho ke scénáristickému zpracování, tím spíš, že jste určitě byli znalí toho, jak sporné názory na ní lidé mají! Prostě to nemohu pochopit! Proč takové rozhodnutí? A pokud je pojetí hry tak odlišné od tohoto "díla", proč tedy je zasazena do města Nový Bor, proč to není zcela anonymní prostředí, proč zrovna musíte dramaticky ztvárnit knihu, která je psána na objednávku a jejíž někteří aktéři byli náckové, kteří jako jediní náckové na světě mají v N.Boru pomník? Asi namítnete, že míchám jabka s hruškama, já si to však nemyslím. Vy i já jsme vyrůstali v době, kdy jsme byli přímo masírování vším, co Němci ve světě způsobili,a asi zrovna já se nevyvinula správným směrem, nemám v sobě ty pro dnešní dobu správné tendence..., mým předkům totiž Němci nepřinesli nic dobrého a já se ještě setkávala a mluvila s lidmi, pro které je minulost stále živá a poslouchala jejich vyprávění. Ano, myslím, že na v době po válce byly na nevinných Němcích páchány strašlivé zločiny stran všech Evropanů! Všech Evropanů! Je to odsouzeníhodné a takových osudů Němců v té době muselo být opravdu hodně a mohli jste si ke dramatickému zpracování vybrat některý z těch jiných osudů a neotevírat ten, jehož minulost stále je sporná a nespí!
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
22. Září 2010 - 22:44 | Jan Tichý
Vážená paní, věřte, že se mi tenhle příspěvek nepíše lehce. Docela Vám rozumím, protože moje postoje nejsou tak vzdálené od těch Vašich, jak se domníváte. Když vyšel Fuksův Mundstock, taky jsem knihu četl se zatajeným dechem. A kdybych se doslechl, že některé české město postavilo „pomník nacistům“, taky by mě to pobouřilo. Dovolte uvést několik skutečností, o kterých nejste zřejmě informována.
Není to totiž pomník, ale náhradní hrob, který si skupina pozůstalých vybudovala se souhlasem našeho zastupitelstva už v srpnu 2006. Novoborští zastupitelé nedávno napsali: „V poslední době prosazují někteří občané odstranění památníku se zdůvodněním, že zastřelení byli nacisté. V demokratické a lidsky slušné společnosti s křesťanskými základy má každý právo na spravedlivý soud. To nelze upírat ani třem ze zastřelených, kteří byli členy nacistických organizací. Mrtvý člověk má také mít svůj hrob. V tomto případě je pamětní deska hrobem symbolickým, protože zastřelení leží na neoznačeném místě za hřbitovem... Dobové dokumenty jsou neúplné, úplnou a nezpochybnitelnou pravdu už nebude nikdy možné zjistit. Proto nemá smysl neustále se k případu vracet. Nechme mrtvé odpočívat v pokoji. Odstranění pamětní desky by nikomu bolest nevyléčilo, naopak by způsobilo jen novou bolest pozůstalým. Památník chápeme také jako symbol usmíření Čechů a Němců ve společné Evropě.“ Myslíte si i teď, že naše město řídí stoupenci neonacismu?
Články o borském případu píšu od září 2004, novelu jsem vydal na podzim 2007. Vyšla souběžně i v německém překladu s podporou Česko-německého fondu budoucnosti. Dodnes si neumím vysvětlit, proč až od podzimu 2008 začal Josef Doškář bojovat nejrůznějšími prostředky proti památce devíti obětí z června 1945, proti mým článkům i novele, a teď i proti inscenaci a divadlu. Na redakční radu našeho měsíčníku podal kvůli článku žalobu pro pokus o podvracení republiky. Mou novelu dal k posouzení právníkům kvůli údajné propagaci nacismu. Samozřejmě bezvýsledně. Obdobná obvinění ostatně používá i teď proti inscenaci.
Mrzí mě, že píšete o „díle“ jen v uvozovkách. Přečetla jste si mou novelu? Ujišťuji Vás, že mi borští i němečtí pamětníci potvrdili, že jsem tehdejší atmosféru vystihl docela věrně. Není to tak překvapivé, protože některé kapitoly jako by mi „nadiktovali“ pamětníci sami.
Jistě víte, že podobné diskuze se vedly ne tak dávno i v Ústí, Postoloprtech, teď v Dobroníně i na jiných místech. A budou snad pokračovat. Věřím totiž, že „zapomenuté“ hroby budou ubývat a na jejich místě vzniknou slušná pietní místa. Proto taky jsem své články i novelu psal. Rozhodně to nebylo „na čísi objednávku“.
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
23. Září 2010 - 7:51 | Marek
Pane Tichý kdy budou mít v Novém Boru hrob dva Rachmannem umlácení sovětští zajatci. Kdy je bude mí těch 54 francouzských zajatců z Rachmannova koncentráku, kteří byli odvedeni z Nového Boru v dubnu 1945. Existují i doklady, že s nimi bylo zacházeno velmi brutálně ze strany Rachmannů. Je dokonce znám i rozsudek německé ženy, která dostala tři měsíce vězení za to, že dala jednomu zajatci jídlo a cigaretu. To všechno přeci víte a znáte. Vysvětlete proč vrazi a popravení zločinci mají mít pomník a na jejich oběti chodíme vzpomínat ke kříži usmíření. Odpověď je jasná, odstranit zrůdný pomník spravedlivě popraveným nacistickým zločincům a uprchlého esesáka a ať pozůstalí chodí ke kříži usmíření. Koneckonců ti spravedlivě popravení nacističtí zločinci leží v neoplocené části Lesního hřbitova, jak to tehdá rozhodl Národní výbor a dokládá to i zápis ve hřbitovní knize, která je více jak měsíc po válce psaná německy.
NahoruProč Jan Tichý stále lže.
23. Září 2010 - 7:55 | Josef Doškář
V rozhovoru, a mám to uložené / tuším s panem Bártou/ JT uvádí, jak potkal svého kamaráda Tomáše, který je majitelem vydavatelství Akropolis a ten mu tuto zakázku zadal. Přímo říká, psal jsem tuto knížku na zakázku. Vaší knížku jsem nezadal k posouzení právníkům, tím neztrácím čas. Podal jsem na redakční radu trestní oznámení o propagaci nacismu v e Zpravodaji, kde byly uváděny bývalí nacisté jako hodní obyvatelé Haidy a nikdo zde neuvedl, že jsou to příslušníci zločlneckých organizací,
nebo, že hodná M.Wernerová chtěla vyhubit Čechy jako krysy.
Píšete, že nemůžete pochopit proč jsem se ozval až v roce 2008. Já jsem se s touto problematikou nezábýval. Vaše články jsem četl zběžně a jako řada jiných občanů, jsem je přecházel s tím, že je píše nekriticky vychýlený člověk. V té době mne nevyvedl z rovnováhy ani pomník.
Vyvedl mne až tehdy, když jsem k němu přistoupil a četl, že tito občané byli zastřeleni proti vůli Národního výboru. To pane Tichý rozhodlo. Tato lež, kterou jste Vy zasel!
Druhá okolnost, která mne vytočila, když jste v roce 2008 7.května, napsal článek o vině našich otců a dědů v souvislosti s odsunem. Pane, udělal jste velkou chybu! Vy jste obvinil i mého otce! To ráno jsem vzpomínal na svého otce a přemýšlel jaké by to asi bylo, kdyby se vrátil domů živý. Ten článek jsem četl v MF Dnes. Sedl do auta a jel jsem si to s Vámi vyříkat. Měli jsme oba velké štěstí! Dům JT jsem nenašel!
Po té jsem napsal vzpomínky rodiny Zimlů!
A po třetí a to definitivně rozhodlo. Šel jsem za Vámi do redakční rady a žádal Vás udělání tlusté čáry za minulpstí! Vy, ale tehdá i ještě i paní Stowasserová jste vyskočili a skoro hystericky vykřikovali, že se žádná čára za minulostí dělat nebude.
Byl jsem přinucen se o historii zajimat ! Co jsem zjistil to víte . Z hodného tatínka Trägera se stal, vedle Sielafa vraha svých 6 dětí, zřejmě druhý největší zločinec města .
Poznámka k hrobům! O společný hrob se od začátku pozůstalí nestarali. Dnes již památník nacistů byl postaven proti pravidlům a zákonům na ploše cca 100 čtverečních metrů! Vše zaplatila rodina Trägerů, ktrá jak často uváděla neví, co se s otcem po válce stalo. V Boru někteřípamětníci tvrdili, že utekl do Jižní Ameriky!
Pomník byl povolen na základě lživé výpovědi Mgr.Lovecké, která ubezpečila zastupitele v v lednu 2006 o tom, že zastřelení občané nebyli fašisté, že to může dokázat a že to má doložené fakty z Archivu. Opírala se zřejmě o Vaše informace, protože vše probíhalo ve vaší réžii. Otázkou zůstavá kdo byl šéfrežisér. MUDr.Coufal tehdá upozornil, že v případě, že popravení byli fašisté mohou s tím být v budoucnosti velké komplikace. A ty jsou tady!
Věřte, pane Tichý, my dva se u soudu určiě sejdeme!!!
K Vaší světové premiéře. Dostal jsem nabídku od vedení divadla že mohu vaši hru shlédnout!
Na hry typu o hodném Heydrichovi a zlých vojácích, kteří spáchali vraždu nechodím!!!
Re: Proč Jan Tichý stále lže.
23. Září 2010 - 8:35 | Erik
Tedy z Vás pane, by měl Freud velkou radost.....
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
23. Září 2010 - 20:02 | nejsem pamětnice
Pane, vězte, že já Vám taky docela rozumím, třebaže byste si to dle mého psaní nepomyslel. A představte si, že jsem Vaši knihu četla a musím přiznat, že literárně je zpracovaná výborně. To Vám nelze upřít, že máte talent a umíte popsat (mluvím obecně) pocity člověka, no vždyť jste básník. Dostane-li se kniha do rukou neinformovaného člověka, musím přiznat, opravdu ho vezme za srdce. Ten ryze jednostranně pojatý příběh. Trochu naivní, o to víc chytlavější pro citlivou duši čtenáře. Vaše kniha by se možná stala bestsellerem v Americe. . Z uměleckého hlediska bych novele nevytkla skoro nic. Jenže mne za srdce chytala asi do 50 listu. Pak jsem začala knihu brát realisticky. Popisujete sugestivně strach, jaký měli Němci po válce z Čechů. Ale nedochází Vám asi, že tenhle strach, byl-li by dán na protiváhu, ten děs jaký měl z Němců celý svět a po tolik let, ten by ho mnoho milionkrát převážil. V tom strachu je x-leté utrpení milionů lidí, které nelze ničím odčinit, myslím ani jakoukoli pomstou a nenávistí a za sebe podotýkám ani odpuštěním. Já nemám pocit, že žiji v demokratické společnosti a proto napíši, že ti tři, co byli nacisty si, jak Vy píšete - pamětní desku-, já vidím pomník jako barák (byla jsem se podívat), nezaslouží. Že nemá smysl se k případu vracet? Asi by se Vám to líbilo, věřím, že toho handrkování musíte mít dost, a že byste si přál klid, jen poznámka - V y jste případ otevřel a ránu rozdíráte stále více (viz dramatizece v divadelní hru).
Věřím, že jste se osudy popravených a trýzněných Němců v NB zabýval mocně, to všechno - pátrání, archivy, spisy, noviny..., prostě kus práce. Jak je ale možné, že se výsledky pátrání Vašeho a pana Doškáře tak hodně rozcházejí? Víte, mne případ zaujal, kvůli pravdě. A já bych chtěla nechat pana Doškáře pátrat dál (i když také vidím, že je to svéráz :-) ), jsem moc zvědava na výsledky, které snad někdy zveřejní, třebaže osobně by mi měly stačit důkazy o členství, jsem však zvědava zda se Träger opravdu podílel na pokusech na lidech, což by bylo, jak jistě sám uznáte vskutku děsivé a pokud ten případ nastane, doufám, že Vy osobně uznáte, že jste se mýlil a divadelní hra, která má takový úspěch, bude vyřazena z repertoáru. Pokud pan Doškář důkazy v budoucnu nepřinese, pak se Vám osobně omluvím. To slibuju. Já teď už jen chci pravdu. To je všechno. Pro mne to není uzavřeno, jako pro Vás. Jistě se na mne nezlobíte proto a přeji Vám vše dobré.
Pane Tichý pravdu
23. Září 2010 - 8:07 | Anna Vogelová
Pane Tichý proč zamlčujete, že MUDr. Träger byl v SS. Vy víte, že máme doma jeho foto v uniformě SS
a že jste nás žádal, abychom ho nezveřejňovaly! Anna Vogel
Re: Pane Tichý pravdu
23. Září 2010 - 9:18 | Jan Tichý
Vážená paní Vogelová, která neexistujete (v Boru sice žije jedna paní stejného jména, ale ta neumí pracovat s PC ani odeslat mail)! V divadelním programu k inscenaci je informace o obětech borského lynče a primářův odstavec končí poznámkou: člen NSDAP, příslušník SS.
V mailové korespondenci, kterou jste se mnou pod pseudonymem vedla, aby mě pak kdosi mohl kompromitovat, jsme se mj. dohodli, že fotografii, na které měl být i Váš otec, předáte zdejšímu Sklářskému muzeu. Chtěl jsem se na ni podívat, ale zatím jste to neudělala. Nejspíš taky neexistuje. (Pokud si pan redaktor Bárta najde trochu času, mohl by zase ověřit, kolik útoků zde přichází ze stejného PC...)
Re: 32 hodin mezi psem a vlkem
23. Září 2010 - 9:22 | Petr
Pan Tichý neustále překvapuje. Tentokrát s argumentem, že mrtvý člověk má také mít svůj hrob. Takže se může stát, že jednou bude mít svůj hrob i Adolf Hitler. Kdysi by mi to přišlo absurdní, ale jestliže se 65 let po válce může otevřeně popírat holokaust a existence německých vyhlazovacích táborů, tak už se ničemu nedivím.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
29. Září 2010 - 8:28 | Jansa
Samozřejmě že každý mrtvý by měl mít svůj hrob. Tí neříkám, že musí mít mramorový pomník.
NahoruRe: 32 hodin mezi psem a vlkem
23. Září 2010 - 12:28 | Karel M.
Popravení zločinci se vždy pochovávali na šibeničním vrchu apod. V té době to bylo normální. Tak jsou popravení zločinci pohřbeni mimo oplocenou část Lesního hřbitova, to rozhodl Národní výbor, ten to měl na starosti. Navíc je to uvedeno ve hřbitovní knize a německy. Tak o tom rozhodli Němci. Nevím proč se mezi ně Tichý neustále míchá. Třicet let před tím nesměl ani sebevrah na hřbitov, ale hodili ho do jámy za zdí hřbitova. Pomník spravedlivě popraveným nacistům na hřbitově je neúcta k těm miliónům co zemřeli na válečných polích, v koncetračních táborech a nebo v odboji. Stavět pomník nacistům, díky nímž a jejich válečnému a vyhlazovacímu programu ti všichni zemřeli je jasná neonacistická provokace.
Nahoru