Žebříčky dělám stále. Někteří se podvolují více ochotně, někteří méně. Začal jsem už jako malý, když jsme se ségrou usínali na palandách. „Kterýho člověka máš na světě nejraději?“ Snad se mamka nenaštve, ale vyhrával táta. Byla s ním větší sranda.
Od jedenácti let si píši deník a v pubertě jsem každý den hodnotil pět holek, které mě nejvíce zaujaly. Hodnotím společníka roku, zážitek roku, knihu roku (a taky desetiletí).
Top ten sestavují účastníci gymnaziálních Expedic, aspoň top five nutím sestavit manželku, kamarády a kamarádky či děti, když se mnou vyrazí byť jen na jednodenní výlet. I čas během akcí vyplňujeme sestavováním různých žebříčků. Často se začíná oblíbenými jídly či státy, které by zpovídaný chtěl navštívit. Prostě jsem žebříčkový maniak.
Tuto mánii se zkusím přenést i na stránky i-novin. Pojďme společně vymýšlet, kde jsou nejhezčí místa Českolipska či celého světa, kdo byl nejlepším starostou, prezidentem, kde točí nejlepší pivo, kdo natočil film roku.
Představím vám vždy pět svých nejlepších. Přiložím anketu, která nějak bude korespondovat s mou pětkou. A samozřejmě budu rád, pokud budete diskutovat a přidávat své tipy na vítěze. Snad to bude poučné.
Původně jsem chtěl vybrat nějaké místopisné téma, ale na výlet to vzhledem k počasí nevypadá, navíc se ukazuje, že knihy jsou našimi čtenáři velmi oblíbené. Proč někomu ještě nenapovědět, co koupit blízkým pod stromeček?
Pět podle mě nejlepších knih, které jsem letos přečetl.
1. Vyhnání Gerty Schnirch – Kateřina Tučková
Žítkovské bohyně byl pro mě objev loňského roku, bál jsem se, že starší dílo Kateřiny Tučkové mě zklame, navíc téma vyhnání Němců začíná být pěkně ohrané. Ale autorčin styl mě opět pohltil. Letos jasná jednička.
2. Superguru Bárta – Jaroslav Kmenta
Se zájmem jsem si přečetl všechny díly Kmotra Mrázka, zašel si i do kina na filmové zpracování. Kniha mě zaujala nejen kvůli tomu, jak dokázal Bárta opíjet rohlíkem voliče, politiky, ale hlavně tím, jak vypadá skutečně investigativní novinařina.
3. Zahrada kostí – Tess Gerritsen
Od autorky už mi zbývá přečíst jen jedna u nás vydaná kniha a já zkrátka chtěl mít v žebříčku jednu detektivku. Mám rád především ty skandinávské, americká klasika mě moc nebere, ale tohle je výjimka. Navíc je zasazena do historického pozadí a já se třeba dozvěděl leccos o horečce omladic.
4. Výkvět mužství – David Lodge
I tento autor patří k mým oblíbeným. Píše lehce o vážných tématech. Tentokrát se pustil do veledíla o klasikovi sci-fi literatury (kterou prakticky nečtu) H. G. Wellsovi, aby se ale hlouběji zamýšlel třeba o dvojsečnosti volné lásky.
5. Soumrak bílého muže - Benjamin Kuras
Velmi kritické pojednání o konci židokřesťanské civilizace z klávesnice českého spisovatele žijícího v Anglii. Nihilismus Islámu, rovnítko mezi Islámem a moderními "náboženstvími" typu komunismu a fašismu, sebemrskačství evropské civilizace, zhouba multikulturalismu. Náznak odpovědí, ale na závěr určitá schizofrenie řešení, z nichž vlastně žádné není správné.