33/2015

Verze pro tisk |

Chystá se město pochytat všechny ropuchy? Jazykový test pro učitele i prostý lid. Chcete vidět PRSA? Vychováváme masové sebevrahy, vrahy nebo normální lidi?

Jeden pohlavek změnil život oblíbenému učiteli. Někoho napadlo, že by se měly vykácet všechny jedovaté dřeviny v okolí škol. Studenti do osmnácti let nebudou smět přijít do styku s nebezpečnými látkami.

O čem tyto zprávy svědčí? O tom, že místo zdravých, sebevědomých dětí vychováváme generaci, která sice denně v počítačových hrách povraždí stovky lidí, ale v reálném životě se musí chránit před kdekterou bobulí. O čem bude chemie ve škole, když studenti nebudou moci samostatně provést ani Fehlingovu zkoušku, protože k cukru se přikapává roztok hydroxidu o nepřípustné koncentraci?

Nechci tady obhajovat mlácení dětí. Sám jsem pár mlátících učitelů zažil – jako žák, jako rodič i jako kolega. A vždy jsem se styděl. Násilí do školy zkrátka nepatří v žádné podobě. Ale toto byl úlet, podle všeho nešlo o učitele, který by žáky systematicky terorizoval. Hned jsem přemýšlel, jestli jsem už taky někoho v první lavici přátelským poplácáním neupozornil na svou přítomnost.

Hluboce jsem se styděl, i když mi praskla baňka a došlo ke zranění studenta. Přestože na mě tento incident stále působí jako vztyčený ukazovák, věděl jsem, že musím laborovat dále. Vyčíslováním rovnic, nekonečným opakováním názvosloví k chemii v životě nikoho nenalákáme. Přitom právě tento obor má u nás tradici, navíc chemii potřebuje ke studiu řada dalších oborů. Nevěřím na to, že naši společnost posunou dopředu zástupy filozofů, sociologů, andragogiků či psychologů.

Dnes jsem se zúčastnil exkurze do České rafinérské. Dochází v ní ke generační výměně a najednou nejsou lidi. V regionu, kde je největší nezaměstnanost v republice, jedou chlapi na přesčasy. Přitom produkty této firmy jsou pro chod republiky nezbytné.

Něco je zkrátka špatně. Co se týká omezení používání chemických látek ve školách, najednou se všichni vymlouvají na Evropskou legislativu. Paradoxní tak je, že jsem celý víkend byl na Podzimní škole učitelů chemie, která byla zaměřená na badatelsky orientovanou výuku přírodovědných oborů. Zkoušeli jsme si pokusy s chlorem, kyseliny a hydroxidy jsme nedali z ruky, efektní pokus stíhal další efektní pokus. Snad ani nemusím psát, z jakých prostředků byla akce financovaná.

Ze zkušenosti vím, že největší průšvihy se při chemii stávají, když má člověk pocit, že dělá něco bezpečného.

Tak se omlouvám, že jsem zase zabředl do školství. Myslím, že s tímto přístupem školství brzy jako obor zanikne a budete mít klid. Já se pak vrátím tam, kde jsem svoji pracovní kariéru začínal. K popelářům. Budu sice brzy vstávat, ale domů budu přicházet s čistou hlavou. A finančně zase tolik škodný nebudu.

Chtěl jsem psát ještě o Šípkové růžence, ale Jarda Švehla mě předstihl (zde).

Tady jsem objevil zajímavou mapu, ve které si můžete najít svou obec a zjistit, na co se v ní čerpaly peníze z evropských fondů.

U Lípy se mi zobrazilo celkem 97 projektů. U každého vidíte, jak přispěla Unie, jak veřejné zdroje v ČR. Samozřejmostí je krátká charakteristika. Někde se proinvestoval necelý milion za zateplení objektu kovošrotu, někde milionů sedm za něco, čemu se ve škole říká inkluzivní praxe.

Mimochodem jsem si pro vás připravil malý kvíz, abyste viděli, jak čím dál tím více zhovadělé školství je:

1. Přeložte do běžné češtiny tuto větu:

 Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) bude podpořeno prostřednictvím nastavení pozitivního proinkluzivního sociálního klima ve třídách a cestou nově vytvořených modelů práce pedagogů s heterogenními skupinami žáků.

2. Přeložte do běžné češtiny tuto větu:

Aktivity zahrnují depistáž žáků s SVP, monitoring jejich vztahových sítí a zjišťování dostupných opor pro jejich inkluzivní vzdělávání.

3.  Přeložte do běžné češtiny tuto větu:

Proběhnou pravidelná interaktivní didaktická a metodická setkání pedagogických pracovníků škol v regionech a prezentace příkladů dobré praxe, bude realizován akreditovaný program DVPP a vydána metodika inkluzivní školní praxe s doporučeními pro její zavádění a rozvoj.

Pozn. Samozřejmě jsem použil větičky z charakteristiky druhého projektu.

Za vaše správné odpovědi budu vděčný v diskusích.

V týdnu jsem nakonec úspěšně stihl představení Psa baskervillského. A jsem zvědav, jestli si u něčeho podobného dáchnu i tento týden.

Co se nabízí?

Kdybych se nestyděl, šel bych zítra do Boru na P. R. S. A. O den později je tamtéž Karel Plíhal. Ve středu Rock v kině - tentokrát The Who. V pátek ve Cvikově diskutuje spisovatelka Petra Soukupová a U Bílýho černocha vystoupí Ille. V sobotu zavítá Lípa Musica do Prysku.

Nahoru

Komentáře

Re: 33/2015

Pro fajnšmekry: už v pátek bude v Prysku hrát k tanci a poslechu zdánlivě neznámá kapela T4, ovšem tvoří ji rockové legendy Roman Dragoun, "Guma" Kulhánek, Standa Kubeš a Kopřiva.

Nahoru

Re: 33/2015

K tomu překladu...

1. Postižení, sociálně a zdravotně znevýhodnění žáci budou smíchaní se zbytkem a budou hozeni na hrb učitelům, kteří si často nevědí rady ani s "normálními" dětmi. ...a k tomu jim vydáme brožurku a nastavíme klimatizaci.

2. Učitel se stane psychologem, psychiatrem, pediatrem, vychovatelem a sociálním pracovníkem, bude za to brát stejný plat a u toho stihne se všem žákům vyložit učební látku.

3. Vlastně vůbec nevíme, jak to dělat,ale ten samý učitel nám napíše jak se to všechno snaží stíhat. My mu nakonec řekneme, že to má blbě v tom Wordu naformátovaný, ale něco si z toho vezmem, dáme na to razítko a metodika bude na světě.

Nahoru

Re: 33/2015

Vidím, že se ve školském prostředí pohybujete. Je to skoro dobře :). Mě třeba zaujalo slovo depistáž, do té doby jsem ho znal jen z lékařského prostředí. Já mám třeba z jednoho školení potvrzení, že jsem multiplikátor. Když jsem hledal význam slova, zjistil jsem, že jde o víceúčelový zemědělský stroj. 

Nahoru

Re: 33/2015

Tak ještě byste mohl být naviják, nebo pojem z ekonomie... :-)

Nahoru

Re: 33/2015

... nebo ze Star Treku (nebo Star Wars???) ...

Nahoru

Re: 33/2015

Zajímavý článek i komentáře.

Nahoru