21/2018

Verze pro tisk |

Konečně jsem letos vyrazil na českolipské discgolfové hřiště (zrovna v den, kdy se do jeho existence opřel jeden z budoucích volebních lídrů).

Mám několik pozitivní zpráv a několik negativních. Nejpozitivnější je, že jsem se tam sešel s tolika lidmi, že jsme museli některé jamky obcházet a později se k nim vracet, abychom zbytečně nečekali. Vzniká tam dobrá komunita, všichni jsme se zdravili a radili si. Pozitivní je také skutečnost, že prostor byl posekaný a nechytil jsem ani jedno klíště.

Negativní je poničení dvou jamek, tedy vlastně informačních cedulí u odhodišť (myslím, že šlo o čísla 7 a 8). Posekaná tráva zůstala ležet na místě, takže místy je to jako šlapat v hnoji. Pro mě osobně je malou tragédií, že jsem nenašel svůj nejoblíbenější disk. Takový bílý, tvrdý, na dálkové hody. (Kdyby ho někdo našel …). Takže jsem dostal dobrou radu od dalších hráčů – podepisujte si talíře, pište na ně svá telefonní čísla či emaily.

Nakoukl jsem do zápisu z posledního jednání zastupitelů, abych si udělal obrázek, jaká je atmosféra před blížícím se koncem volebního období.

Zaujalo mě například, že město se chystá vyrobit repliku busty Eduarda Steffena, který je považován za inspirátora výstavby našeho městského parku či rozhledny na Špičáku. Pomník má stát asi 361 tisíc a momentálně na něj nejsou v rozpočtu oprav drobných památek prostředky. Jan Rubický navrhl jednat o tomto bodě až v červnu, což bylo schváleno čtrnácti zastupiteli. Hledal jsem si o tom další informace a zjistil, že už vznikl restaurátorský návrh Jana Fedorčáka, který stál 23 958 korun.

Vzápětí se jednání dostalo do osobní roviny. Tomáš Vlček připomněl, že chtěl navýšení deset milionů korun, ale koalice si odsouhlasila ubohých 700 tisíc korun. Romana Žatecká si rýpla otázkou, kolik bylo peněz na drobné památky za Mgr. Vlčka. Zřejmě myslela za jeho místostarostování. Jan Rubický: "Sedm set tisíc Kč je částka, která skutečně bohatě stačí, jsou to opravy, nikoli výroba nějakého pomníku. Výroba je investice, ne oprava drobných památek."

Pro pořádek: v minulém volebním období se na drobné památky dávalo půl milionu.

Jednalo se také o GDPR. Tato taškařice vyjde město na cenu, za kterou by bylo několik pomníků. Konkrétně dva miliony korun, které z části inkasovala firma VATAK, s. r. o. z Liberce. 

A pak došlo konečně na jednání o městské autobusové dopravě. Jako první vystoupil Daniel Jadrníček z advokátní kanceláře, aby sdělil, že varianta, kterou město vymyslelo, je schůdná, legální. A pak se to rozjelo. Opozice si postěžovala, že jsou průkopníky slepých uliček, vadil i termín pracovního workshopu (hodinu před zasedáním) - vše František Chot. Zdeněk Ježák zase upozorňoval, že původně bylo v návrhu 19 autobusů na CNG a jeden na naftu, a najednou je to obráceně. Miroslav Hudec by byl nejraději, kdyby se MHD v Lípě rozšiřovala. (Proboha kam?).

Jaromír Štrumfa: "Začínám se modlit, kdy konečně budeme moct našim občanům říct – ano, MHD v ČL od 1. 1. 2019 bude provozována."

Štěpán Slaný zjišťoval, co se stane, když zastupitelé rozhodnou, že MHD bude zdarma. František Ondřej z odboru dopravy mimo jiné upozornil, že by se změnila sociální struktura cestujících a někteří současní cestující by se raději vrátili do aut.

Karel Tejnora mi vzápětí napověděl, kolik by ježdění zadarmo město stálo. Při stávajícím stavu asi deset milionů. Pro zajímavost: kdyby město na MHD nepřispívalo, pak by jízdné muselo být pětkrát vyšší.

Poměrně rozumně hovořila Jitka Volfová, která diplomaticky situaci shrnula: "Na sílu se tlačí varianta, která se velké části zastupitelů nelíbí, proto se o tom dohadujeme půl roku. To je celý důvod, proč se to neodhlasovalo včas. Opozice to vidí tak, že by byla lepší veřejná zakázka desetiletá, vedení to vidí na společný podnik a to je celý problém a nedokáže se to tady dořešit. Ale to, že se audit připravuje dva měsíce, je problematické, protože by se dal připravit za týden a mohlo se být někde dále."

Jen shrnu, že návrh nakonec neprošel, o výsledku rozhodlo především to, že koaliční zastupitelky Chocová a Vlastníková se hlasování zdržely. Ke svému rozhodnutí se vyjádřila jen Eva Vlastníková. Uvedla, že zastupitel hlasuje nejen podle ekonomických ukazatelů, ale i podle politických a morálních. "Se společným podnikem mám problém v tom, že prostředí považuji za korupční," prohlásila podle zápisu. Vadí jí i to, že autobusy jezdí poloprázdné, přitom některé okolní obce nejsou obslouženy tak, aby to lidem vyhovovalo.

K rodičům jsem tento víkend jel přes Kokořínsko. Po dvou letech jsem se zastavil na Vidimských lávkách (psal jsem o nich tady). Překvapilo mě, jak se jejich stav zhoršil. Spadl další můstek a chce to dost odvahy místo přeskočit, když pod vámi je přes deset metrů hluboká díra. Přibylo i napadaných stromů. Pokud chcete toto místo navštívit, moc času vám nezbývá.

Poslední fotografie je od rybníku Štampach, kde se natáčely některé scény Hastrmana. Mimochodem majitel rybníka má širokou nabídku živých i smažených ryb.

Nahoru

Komentáře

Re: 21/2018

Jeden takový článek nepřipraveného novináře tím, že jen tak dopoledne koukne do zápisu ZM, aby měl nedělní téma, dokáže situaci mnoha lidem zamotat.
Vlčkův prosincový návrh deseti miliónů na památky je najednou jednání v osobní rovině. I když peníze na pomník byly v materiálech připraveny a starostka v ůnoru slíbila, že návrh dá do programu už na březen.
U MHD to pak vypadá, že jediná rozumná slova zazněla od opozdivší se zastupitelky (pracovní povinnosti), že další zastupitel je úplně mimo, protože mluví o 19 autobusech na CNG v době, kdy se teprve schvaluje společný podnik a hrdina je někdo, kdo si po roce a půl jednání o MHD zjišťuje to základní - kolik vlastně město na MHD přispívá a kolik je vybráno na jízdném. Strašení, že MHD po 1.1. nepojede (pokud to dnes neschválíme) je bráno a psáno jako citát vědce. A nakonec je další zastupitelka tajemná, protože ani neřekla, proč nehlasovala pro. I když její vysvětlení pak bylo na jejím i stranickém Facebooku. Ale to už bylo asi moc kliků, takhle po ránu.
Je nutné všechna jednání i zastupitele sledovat průbězně, nebo o nich nepsat.

Nahoru

Re: 21/2018

Prohlásí někdo, kdo vstoupí do politiky za ANO, vytáhne do vedení města to, co tam je, a pak zbytek volebního období dělá opozici. Zdendo, nerouhej se :). 

Nahoru

Re: 21/2018

To je trošku mimo téma, ale nevadí. Společně se zastupiteli Procházkovou, Vlčkem a Skokanem jsme ale navrhovali odvolání vedení (starostka, místostarostka) v době, kdy to mělo smysl. Takže si myslím... musí mi být jejich zvolení odpuštěno. :)

Nahoru

Re: 21/2018

"Proboha, kam?" (ještě rozšiřovat městskou dopravu), ptá se autor článku. V okamžiku, kdy jsem tu otázku na jednání zastupitelstva položil, byla ještě čistě teoretická. O týden později už šlo o tvrdou realitu. Omlouvám se, už jsem o tom tady v diskusi na i-novinách někde mluvil. Liberecký KORID se v rámci zrychlování cesty osobáku z České Lípy do Liberce o 15 minut chystá zrušit úplně nebo zčásti řadu zastávek na trati. Mezi nimi i zastávku Vlčí Důl - Dobranov. S odůvodněním že je v dosahu MHD Česká Lípa! Přitom autobus MHD linky číslo 208, který vyjíždí z blízké zastávky Vítkov, jede 1x denně, o prázdninách nejede vůbec! Pro srovnání, vlakových spojů oběma směry tam staví dle JŘ 18 denně a je to zastávka na znamení. Aby to MHD kompenzovala, musela by ročně najet o 80 000 kilometrů víc. Pokud lze vůbec za kompenzaci pokládat prodloužení doby jízdy cesty mezi Českou Lípou a Vlčím Dolem z 5 minut (osobní vlak) na zhruba půlhodinu (autobus MHD).

Nahoru

Re: 21/2018

A já sdělení dr. Hudce ještě doplním o info, že minulý týden na krajském zastupitelstvu vznesl na tento záměr dotaz S: Mackovík a záměr byl jednatelem KORIDu potvrzen. Argumentace jednoduchá: zrychlení pro desítky (za den na všech spojích stovky) cestujících, oproti jednotlivcům, kterých se dotkne rušení zastávek.
Dále dodám, že například v Dobranově se staví nová montovna a jistě bychom byli raději, kdyby její zaměstnanci (cca 300 - 400) využívali spíše MHD než auta, že.

Nahoru

Re: 21/2018

A statistika, kolik lidí jezdí do Dobranova vlakem?

Jeden, nikdo, tři, pět. Statistika za čtyři vlaky. 

Nahoru

Re: 21/2018

A těch 9 lidí co? Ti ať si trhnou nohou? Pokud mají auto, pojedou autem. Nic jiného jim nezbyde - KORID přitom tyhle změny odůvodňuje tím, že chce dostat víc lidí z aut do vlaků. No a kdo auto nemá - ještě i v téhle oblasti se najdou starousedlíci, kteří tu žijí od války a bez auta - půjde asi pěšky. Nebo se bude muset spoléhat na milosrdenství jiných - dost ponižující a nespolehlivé. Hlavně, že se teď na celostátní úrovni řeší, jak zastavit vylidňování venkova. Pošty končí, obchůdky končí, venkovské hospody končí a teď i spojení veřejnou dopravou. A to všechno kvůli čtvrthodině, která podle mne stejně nikoho z auta do vlaku zpět nepřiláká. On ten rozdíl mezi cestováním jedním a druhým dopravním prostředkem se už zdaleka nedá vysvětlit těmi patnácti minutami. Ten rozdíl je hlavně v odlišném životním stylu jedněch a druhých. A tohle rušení dopravní obsluhy ÚZEMÍ je kopanec těm, kdo si nemyslí, že odříznutí desítek lidi denně (tisíců ročně) od veřejné dopravy je přijatelná cena za 15 minut zkrácení jízdní doby. Už proto ne, že uživatelé veřejné dopravy těch 15 minut nepokládají za ztrátu, za újmu. Mimochodem, na začátku Dobranova, 10 minut pěšky od zastávky, sídlí zdejší pobočka firmy Krofian. Na jejím parkovišti jsem napočítal kolem stovky aut, dle rejstříku firem má 100-199 zaměstnanců...

Nahoru