Cesta plná překvapení: Bergamo, Lago di Garda a Milano za 4 dny

Verze pro tisk |

Moje teta v srpnu tohoto roku oslavila své 50. narozeniny, a když moje sestřenice přišla s nápadem, že by ji při této příležitosti chtěla vzít na nějakou dovolenou, dlouho jsem neváhala a řekla, že se přidám i já s mojí mamkou. Protože je cestování můj veliký koníček, rozhodla jsem se, že tuto cestu s překvapením naplánuji tak, abychom za 4 dny stihly navštívit více míst, ale zároveň se nehonit s průvodcem v letních horkých dnech.

Nejprve jsme chtěly navštívit Řím, ale říkala jsem si, že tam v srpnu bude až příliš velké teplo, a když jsem se tak dívala na mapu Itálie a zjistila jsem si, že se menší město Bergamo na severu Itálie nachází pouhých 50 minut od Milána a 1,5 hodiny vlakem od Lago di Garda a navíc, že právě v Bergamu přistávají nízkonákladové letecké společnosti létající z Prahy, byl náš cíl jasný.

Jak jsem již prozradila, jednalo se o cestu s překvapením, proto teta do poslední chvíle nevěděla, kam jede, s kým a dokonce ani jakým dopravním prostředkem. Sestřenice ji dopravila na letiště, zavázala oči, a když si pak sundala svetr (na šátek se zapomnělo), čekalo jí nemalé překvapení, celé to bylo velmi dojemné a tento malý únos si budeme všechny jistě pamatovat :-).

Nyní něco k praktickým informacím, které jsem zajišťovala ještě z České republiky. Letenky jsem kupovala v dubnu od společnosti Ryanair a vyšly na 2 200 Kč/zpáteční let/Praha-Bergamo (letiště Orio al Serio). Protože jsme byly čtyři osoby, vyplatilo se nám spíše než hotel pronajmout si apartmán přes Booking, který se jmenoval Zaffiro Blu Airport. Apartmán nás vyšel na 1600 korun/osobu včetně všech poplatků městu atp. a jednalo se o pobyt na 3 noci.

Toto ubytování mohu určitě doporučit, nachází se pouhých 15 minut autobusem od letiště a přímo před vchodem je zastávka MHD, není vůbec složité dané místo najít, navíc do centra – k lanovce vedoucí do historické části města - je to v pěší vzdálenosti 15 minut a na vlakové nádraží, odkud jsme jezdily na výlety, 10 minut chůze.

A jak probíhala naše cesta?

Den první
Do Bergama jsme letěly v 10 hodin ráno a na místo jsme dorazily v 11:30. Letiště je přehledné a tudíž jsme si v informačním centru snadno koupily lístky na MHD (vyplatí se celodenní za 5 euro/osobu), které jsme poté uplatnily i na pozemní lanovku, která nám ušetřila docela slušný výšlap do historické části města.

V 1 hodinu odpoledne jsme se ubytovaly a už nám nic nebránilo v prohlídce Bergama. Toto město mě velmi mile překvapilo a skoro bych i řekla, že ve mně zanechalo větší dojem, než slavnější soused – Milano. Lanovkou jsme se nechaly vyvézt do Horního města – La Cittá Alta, kde se naskytl nádherný výhled. Lanovka není pouze jedna, po asi 1 kilometru chůze jsme narazily na další, která nás vyvezla ještě výš a to až k bergamské pevnosti.

Protože se nám pohled na město shora velmi líbil, rozhodly jsme se po menším odpočinku v apartmánu vyrazit lanovkou do čtvrti La Cittá Alta ještě jednou po setmění, kdy se naskytl tak nádherný výhled, že by se i ten největší necita na chvíli proměnil v romantika. Den jsme zakončily na náměstí Piazza Vecchia drinkem a v Itálii to nemohlo být nic jiného, než Aperol Spritz. Příjemné bylo, že kdekoliv jsme si daly nějaký aperitiv, tak jsme k tomu dostaly jako pozornost nějaké slané pochutiny.

Den druhý
Po náročnějším prvním dni jsme se rozhodly, že prvním místem, které navštívíme, bude Lago di Garda. Vyrazily jsme v 8 hodin ráno vlakem, kdy bylo nutné jednou přestoupit, my jsme měly přestup ve městě Brescia. Protože je Lago di Garda obrovské a měst je tam několik, hledala jsem ještě z domova takové, které by se nám při naší jednodenní návštěvě mohlo líbit nejvíc a bylo pohodlné se do něj dostat. Nakonec jsem zvolila městečko Desenzano del Garda. Tam jsme dorazily cca 9:45 hodin ráno a hned na nádraží jsme našly turistické centrum, kde jsme si vzaly mapku města a vyrazily do centra – k přístavu. Odtud jsme vyjely lodí, která je v podstatě takovým MHD do asi nejslavnějšího městečka u Lago di Garda, totiž do Sirmione.

Jedná se o poloostrov, který z Laga vybíhá jako taková úžina, je to velmi krásné místo, avšak plné turistů a proto jsme rády, že jsme se tam vypravily ještě během dopoledne. Tam jsme ochutnaly naprosto obří zmrzlinu, kterou jeden člověk nemůže sníst, divily jsme se, že za ní chtějí 5 euro, ale pak jsme pochopily :D. Doporučuji dát si jeden kopeček (nebo spíše kopec?) napůl. Také jsme se tam byly osvěžit na menší veřejné pláži a navštívily nádvoří Castello di Sirmione. Po obědě už tam proudily davy dalších turistů a my jsme se tak rozhodly vrátit lodí do Desenzano del Garda. Tam už jsme zbytek dne pouze relaxovaly na jedné z pláží a den ukončily výbornou večeří, kdy jsme si daly tradiční italské lasagne. Do Bergama jsme vyrazily v 7 hodin večer a cesta trvala opět necelé dvě hodinky.

Den třetí
Předposlední den nás čekala návštěva slavného Milana, kam jsme vyrazily opět vlakem v 8 hodin ráno. Cesta trvala necelou hodinu a tento čas příjezdu mohu více než doporučit, protože Duomo di Milano je nejlepší navštívit do 10. hodiny ranní. Centrální vlakové nádraží v Miláně je obrovské a nenašly jsme tam ani informační centrum, proto jsme nakonec nešly do centra pěšky, jak jsem původně chtěla, ale využily jsme milánské metro, které je však velmi jednoduché, má jen 4 linky a je podobné jako v Praze.

Jedna ze stanic metra je samozřejmě i na náměstí Piazza del Duomo, kde se nejslavnější milánská dominanta – Duomo di Milano - nachází. Tato gotická stavba je ohromující nejen svou velikostí, ale také krásou. Její stavba trvala pět století a při pohledu na ni mě to nepřekvapilo. Protože jsme zde byly začátkem srpna, kdy zde panovala opravdu velká horka, nepomyslely jsme na to, vzít si sebou šátek na zakrytí ramen a kolen a proto nás do katedrály nechtěli pustit. Navštívily jsme ale střechu Duoma a to pro mě byl nezapomenutelný zážitek, ten výhled a pocit procházet se po střeše (a opravdu to byla střecha ne jen nějaký ochoz) byl prostě nádherný. Jak jsem již avizovala, nejlepší je Duomo navštívit do 10. hodiny, už v tu dobu přede mnou ve frontě na vstupenky stálo 40 lidí, ale fronta vcelku rychle uběhla, nicméně když jsme z budovy s prodejem lístků odcházely, byla fronta již o poznání větší.

Poté jsme se přesunuly do slavné nákupní galerie - Galleria Vittorio Emanuele II, kde jsme si teda překvapivě nic nepořídily…:) a také k jedné z nejslavnějších oper světa – La Scala, která má sice slavné jméno díky repertoáru, ale na jejím vzhledu není moc co obdivovat.

Jedním z dalších významných míst, které jsme při návštěvě Milána nemohly minout, bylo náměstí Piazza di Castello s obrovským milánským hradem, který sloužil jako pevnost. Hned za ním je rozlehlý park, který jsme využily k relaxu a také k ukrytí se před sluníčkem.

Co jsme nemohly ve městě módy vynechat? Samozřejmě nákupy, avšak protože letní výprodeje už byly dávno v rozběhu, tak zboží bylo velmi přebrané a nakonec jsme si toho moc neodvezly.

Náš den a v podstatě i konec naší mini dovolené jsme strávily ve čtvrti Navigli, kde se místní i turisté zastavují před večeří na aperitiv. Jedná se o dva delší vodní kanály, kde jsou po obou břehách kavárny, bary, restaurace a různé obchůdky. Protože jsme zde byly na Italy nezvykle brzy, bary nabízely happy hours.

Den čtvrtý

Protože náš zpáteční let do Prahy odlétal už ve 12 hodin, neměly jsme poslední den příliš času na další objevování Itálie, nicméně jsme si ještě dopřály dobrou kávu a snídani a pomalu se přemístily na bergamské letiště.

Přesto, že se v tomto mém malém cestopisu nedozvíte moc o historii měst, míst, navštívených hradů, a pevností, myslím si, že by mohl sloužit jako případná inspirace na podobně strávenou dovolenou a o to mi především šlo.

Tato oblast na mě velmi zapůsobila a už teď vím, že to nebyla má poslední návštěva Bergama. Je to skvělý výchozí bod, odkud se dá navštívit spousta jiných měst i jezer. Navíc Itálie je země plná pohody, příjemné atmosféry, lidí a výborného jídla a tak vlastně není ani co řešit :-)