Za týden se bude rozhodovat o rozpočtu města

Verze pro tisk |

Příští středu, 16. prosince od 14.00 hodin, budou zastupitelé České Lípy projednávat návrh rozpočtu města na rok 2016. Protože se nepochybně jedná o jeden z nejvýznamnějších úkolů zastupitelů, a jejich rozhodnutí bude mít velký vliv na život ve městě, a prozatím postrádám širší diskusi veřejnosti – ať již souhlasnou či nesouhlasnou, návrhy na úpravy nebo doplnění, pokusím se tímto stručným souhrnem a přiblížením návrhu rozpočtu nějakou, především v nezastupitelské veřejnosti, snad i vyvolat.

Základní čísla návrhu rozpočtu jsou: výdaje ve výši 596.122 tis. Kč, příjmy ve výši 533.099 tis. Kč a financování záporného salda ve výši 63.023 tis. Kč zapojením prostředků z minulých let (uložených v investičním fondu města), ze kterých bude také hrazena splátka jistiny úvěru na Sportareál ve výši 15.863 tis. Kč. Splátky úvěru za Bytové družstvo Lada v celkové výši 15.350 tis. Kč pak jsou zahrnuty v rozpočtu Odboru rozvoje, majetku a investic.

Největší část příjmů města tvoří daňové příjmy od státu – podíl ze sdílených daní podle zákona o rozpočtovém určení daní – v celkové výši 449.415 tis. korun z celkem 501.311 tis. Kč rozpočtovaných příjmů všeobecné pokladní správy.

Podrobný návrh rozpočtu byl v zákonné lhůtě zveřejněn na úřední desce města (zde). Předběžný – prvotní návrh rozpočtu byl také projednán na pracovní schůzce zastupitelů v říjnu a následně mohli zastupitelé uplatňovat své připomínky a někteří, včetně zastupitelů KSČM, tak učinili. Dvakrát byl projednán finančním výborem zastupitelstva, když při prvním projednání nebyl podpořen a po doplnění, úpravách či vyjasnění některých bodů byl na mimořádném jednání výboru schválen hlasy všech devíti přítomných členů.

V dalším se zaměřím jen na dva největší okruhy výdajů, výdaje Odboru technické správy majetku (OTSM) a již zmíněného Odboru rozvoje, majetku a investic (ORMI) městského úřadu. Tyto výdaje jsou navrhovány v celkové výši okolo 300 milionů korun, z toho OTSM ve výši 159.984 tis. Kč a ORMI ve výši 130.280 tis. Kč na investice a 6.520 tis. Kč na majetek.

Největšími položkami výdajů v kapitole OTSM jsou: 38 milionů korun na svoz domovního odpadu, dále 22,5 milionu korun na opravy a údržbu komunikací a 14 milionů na čištění a zimní údržbu města – zejména cest, chodníků, veřejných prostranství, parků… Zde především připomenu návrh, který klub zastupitelů KSČM předložil na listopadovém jednání, a který byl přijat, na zahájení procesu zjišťování ekonomických a právních možností (a dopadů) na město, pokud by zřídilo vlastní „podnik“, který pracovně nazýváme Technické služby. Pokusím se nyní ještě jednou a co nejstručněji přiblížit podstatu našeho záměru: jde nám o úspory města, zejména v nákladech na relativně málo odborně náročné práce, a zároveň o vytvoření mezistupně mezi veřejně prospěšnými pracemi (oranžové vesty) a běžným pracovním poměrem – tento podnik by tedy měl plnit také úlohu sociální a případně přispět ke snížení nezaměstnanosti. Pokud bychom chtěli bez dalšího založit obchodní společnost města, třeba s ručením omezeným, uvedli bychom tuto skutečnost přímo v návrhu. Nyní však jsou na stole stále ještě třeba varianty posílení městského úřadu o tyto zaměstnance, nebo zřízení příspěvkové organizace.

Mediálně nejzajímavější zřejmě vždy budou, a z pochopitelných důvodů tomu není jinak ani u návrhu rozpočtu na rok 2016, jednotlivé navrhované přímé investice města. Tak alespoň těch několik nejzajímavějších (podle částky a subjektivního výběru): vodovod Častolovice – 2 miliony Kč, rekreační areál Dubice – 3,5 milionu Kč, regenerace sídlišť – 7 milionů Kč, opravy školských, kulturních a sportovních zařízení – 8 milionů Kč, rekonstrukce chodníku v úseku od Sokolské ulice ke kavárně Union – 8 milionů 100 tisíc Kč, prodloužení Wedrichovy ulice a úpravy ulice Hrnčířské – 5 milionů Kč, revitalizace KD Crystal – 2 miliony Kč, pavilon D u ZŠ Jižní 10 milionů korun…

Uvidíme, jak se jednotliví zastupitelé či jejich kluby k tomuto návrhu postaví. Náš klub zastupitelů KSČM bude předkládat zřejmě nejméně tři změny/úpravy návrhu rozpočtu, většinou vedoucí ke snížení výdajů. Věřím však, že po diskusi bude, byť modifikovaný, rozpočet České Lípy na rok 2016 schválen.

František Chot,
Zastupitel České Lípy a Libereckého kraje 

Nahoru

Komentáře

Re: Za týden se bude rozhodovat o rozpočtu města

Nějak mi vrtá hlavou rozsah revitalizace sídlišť v hodnotě 7mil.Kč, když jenom oprava chodníku od Sokolské k Unionce počítá s 8,1mil.Kč.

Nahoru

Rozpočet města ČL na rok 2016

O státním rozpočtu se obecně tvrdí, že jde o nejdůležitější zákon roku.
O schvalování rozpočtu města ČL a jeho struktuře na rok 2016 webové stránky města ve svých aktualitách neinformují, ale hlavně že víme, že město nabízí ke koupi svůj kalendář a že zvolení zástupci občanů o bazénu (tedy o volnočasové a z principu věci ekonomicky ztrátové aktivitě) již nechtějí další roky jen mluvit.

Tímto tedy děkuji panu Chotovi za jeho snahu informovat veřejnost a vyvolat diskusi. Mrzí mne, že musím děkovat právě komunistovi, ale nikomu jinému ze zástupců demokratických stran zvolených do zastupitelstva nestál tento zásadní dokument za relevantní zmínku.

Mám jen dva dotazy, snad někoho ze zastupitelů zaujmou:
1) Proč je rozpočet města deficitní ? Tj. proč jsou naplánované výdaje vyšší než příjmy ? Dle mého názoru by obec měla svůj provoz pro občany města zajišťovat z běžných příjmů a kromě krizových situací (jako jsou povodně apod.) zásadně hospodařit s vyrovnaným rozpočtem.
2) Proč by měl být běžný schodek rozpočtu ve výši 63 mil. Kč sanován převodem prostředků z minulých let, tedy prostředků uložených v investičním fondu města ? Pokud má město volné prostředky v investičním fondu, nestálo by za to přehodnotit dosavadní neúspěšné investiční akce a jejich formu financování ? Tj. přefinancovat své závazky v současné době nulových či skoronulových úrokových měr ?

Nahoru

Návrh KSČM na Technické služby

Zde především připomenu návrh, který klub zastupitelů KSČM předložil na listopadovém jednání, a který byl přijat, na zahájení procesu zjišťování ekonomických a právních možností (a dopadů) na město, pokud by zřídilo vlastní „podnik“, který pracovně nazýváme Technické služby.

Překlad: zastupitelé schválili uvolnění finančních prostředků občanů města na další jakože odbornou studii. Příjemce finančních prostředků: autor studie. Plátce finančních prostředků: občan města. Tak jednoduché to je.
Zastupitel, který se zdržel hlasování, nehlasoval, nedostavil se či jiným způsobem neprojevil svou vůli, kterou mu svěřili jeho voliči ve volbách = alibista. Toto ale nechť posoudí každý jeden z nás, voličů.

Pokusím se nyní ještě jednou a co nejstručněji přiblížit podstatu našeho záměru: jde nám o úspory města, zejména v nákladech na relativně málo odborně náročné práce, a zároveň o vytvoření mezistupně mezi veřejně prospěšnými pracemi (oranžové vesty) a běžným pracovním poměrem – tento podnik by tedy měl plnit také úlohu sociální a případně přispět ke snížení nezaměstnanosti. Pokud bychom chtěli bez dalšího založit obchodní společnost města, třeba s ručením omezeným, uvedli bychom tuto skutečnost přímo v návrhu. Nyní však jsou na stole stále ještě třeba varianty posílení městského úřadu o tyto zaměstnance, nebo zřízení příspěvkové organizace.
Rozumím tomu, že s komunistou se neshodnu, ale považte, že nejsem sama, kdo se domnívá, že jednou z hlavních funkcí města opravdu není vytvářet a ani stabilizovat pracovní místa. A to jak v místní nemocnici (jak se mylně domnívá ČSSD v čele s paní starostkou) a ani v komunálních službách (jak deklarujete vy, komunisté). Město nemá co zasahovat do trhu, nemá křivit podmínky a pomocí dotací plnit tzv. funkci sociální či příspívat k údajnému snížení nezaměstnanosti.
Město či obec má pouze zajišťovat základní veřejnoprávní servis pro své občany. Pro všechny své občany. Vše nad tuto laťku - ať již se týká výběrového financování určitých kulturních, sportovních či podnikatelských aktivit - je sociálním inženýrstvím, o kterém ale rozhoduje jen pár vybraných jedinců. A to i když jde o financování Lipa Musica, místních Démonů či nějakého sociálně spravedlivého podniku typu Technických služeb.

Nahoru

Re: Za týden se bude rozhodovat o rozpočtu města

Díky za obsáhlý komentář a stanoviska.

K prvnímu - nebylo schváleno uvolnění finančních prostředků na jakoukoliv externě zpracovanou studii. To jsme nenavrhovali a nebylo to ani záměrem. V této etapě úvah/rozhodování se s tím hodláme "popasovat" sami - tedy zastupitelé a městský úřad - zaměstnanci. Poté se uvidí, ale myslím, že např. právní rozbor nám může bez dalšího dodat smluvní právnická kancelář města - netřeba externistů.

K tomu druhému - tady se zřejmě opravdu neshodneme. Zkusím to přiblížit jinak: město je už dnes poměrně významným zaměstnavatelem (cca 180 zaměstnanců MěÚ přímo, desítky dalších v neškolských příspěvkovkách také v podstatě přímo, stovky ve školských /ZŠ a MŠ/ nepřímo). Pokud uplatním Vaši argumentaci ad absurdum, tak bychom si mohli (měli) najímat i zaměstnance na provoz úřadu. Podle mne nejde o žádné "křivení podmínek trhu" - zasahování státu a samosprávy do "trhu" provází kapitalismus od jeho samého počátku. Obdobné firmy existovaly jak za socialismu, tak za kapitalismu první republiky a i kapitalismu předchozí monarchie.

Hezký den

František Chot

Nahoru