Reakce na článek "Rozpočtové provizorium České Lípy"

Verze pro tisk |

Přečtěte si reakci Hany Moudré, starostky města Česká Lípa, na článek Františka Chota z 20. ledna 2014.

Se zájmem jsem si přečetla názor krajského zastupitele Františka Chota, který uveřejnil na serveru i-noviny v pondělí 20. ledna. Ve svém příspěvku se pan Chot věnuje rozpočtovému provizoriu města. S ním Česká Lípa hospodařila poté, co v prosinci českolipští zastupitelé neodsouhlasili rozpočet na rok 2014. Vzhledem k tomu, že jsem jako starostka předkladatelkou rozpočtu, dovolím si k jeho příspěvku napsat pár poznámek.

Především je nutné říci, že rozpočtové provizorium nemělo pro chod města žádné fatální následky. Některá města, jako je například Jablonec nad Nisou, schvalují rozpočtové provizorium tradičně na konci každého roku. Je ale také zároveň pravdou, že Česká Lípa k těmto městům nepatří. Do nového roku vstupovala s rozpočtovým provizoriem naposledy v roce 1998. Nicméně i tak město hradilo vše, co je nutné pro jeho běžný provoz tak, jak mu to říkala pravidla rozpočtového provizoria.

Pan Chot se na začátku svého příspěvku podivuje nad tím, že důvodová zpráva k rozpočtu má jen dvě strany, včetně předkládacího listu. Důvodová zpráva, kterou měli zastupitelé a všichni občané k dispozici již na prvním zasedání v prosinci 2013, obsahovala ještě 41 příloh, které jsou její nedílnou součástí. Troufám si říci, že po započítání těchto příloh měla důvodová zpráva více než 100 stran. Do nové verze návrhu rozpočtu na rok 2014, kterou zastupitelé projednávali na lednovém zasedání, byly zapracovány pozměňovací návrhy z prosincového projednávání návrhu rozpočtu na rok 2014. Protože zastupitelé všechny podklady k návrhu rozpočtu již měli, byl materiál na lednové jednání stručnější.

Velkou část svého příspěvku pan Chot věnuje investičnímu fondu a také závazkům města na další roky. Koalici je vyčítáno jakési neustálé „vyjídání“ investičního fondu. Tento fond byl v minulosti zřízen právě proto, aby se z něj čerpaly finanční prostředky na investiční akce města. Je proto logické, že se výše finančních prostředků v něm snižuje. Abychom předešli tomu, aby se nastřádané peníze rozpustily na menší projekty, stanovili jsme přesná pravidla, podle kterých je možné peníze z investičního fondu čerpat. Ta striktně dodržujeme.

Za poslední čtyři roky jsme z tohoto fondu hradili několik velkých investičních akcí, jako například stavbu víceúčelové haly, zateplení a výměnu oken základní umělecké školy, rekonstrukci a dostavbu ZŠ speciální Jižní, stavbu nové MŠ Pastelka, hřiště u ZŠ Špičák, kterou nyní díky prostředkům z investičního fondu zateplujeme. Z investičního fondu jsou také velmi často předfinancovány investiční akce, na které máme přiznanou dotaci. Jakmile dotace městu dorazí, okamžitě peníze putují zpět do investičního fondu. Díky půjčce Svazku obcí cyklostezka Varhany mohla být dokončena třetí etapa cyklostezky Varhany. Mohli jsme také postavit hřiště s umělým povrchem na městském stadionu, na které sportovci dlouho čekali. K ceně, za kterou město hřiště postavilo a nad kterou se pan Chot ve svém příspěvku rovněž pozastavuje, mohu říci pouze jednu věc. Firma, která hřiště postavila, vyhrála výběrové řízení právě díky nejnižší ceně. Navíc, z městského rozpočtu jsme na stavbu potřebovali pouze deset milionů, zbylých deset jsme získali jako dotaci od Ministerstva financí ČR. Co se týče sportu, dovolím si ještě jednu poznámku. Pan Chot se ve svém příspěvku podivuje nad mzdovými prostředky, konkrétně příspěvkové organizace Sport Česká Lípa. V rozpočtu města je na tuto položku vyčleněno 13,5 milionu korun. Tato částka se však rozdělí mezi zhruba 45 zaměstnanců.

Na lednovém zasedání navíc zastupitelé schválili rozpočet na rok 2014 na základě protinávrhu zastupitelů KSČM v pozměněném znění. Zastupitelstvo odsouhlasilo vypustit z rozpočtu některé investiční akce, které měly být hrazené z investičního fondu. Vzhledem k výše vyjmenovanému se domnívám, že město rozhodně „nevyjídá“ investiční fond, ale účelně používá k tomu, k čemu byl zřízen.

Závěrem si dovolím ještě drobné upřesnění týkající se závazků města. Město Česká Lípa má v současné době pouze dva závazky – půjčku na rekonstrukci Sportareálu a na výstavbu bytových domů na sídlišti Lada. Oba úvěry si město vzalo v roce 2008, půjčilo si celkem 437 milionů (230 milionů na Sportareál, 207 milionů na bytové domy). Svoje půjčky město řádně splácí. Uvedu konkrétní čísla. Roční splátka půjčky na Sportareál činí necelých 16 milionů korun, město je bude splácet do roku 2023. Současný zůstatek, k 31. 12. 2013, činí necelých 151 milionů, úroková sazba činí 1M pribor 3,89 %. Roční splátka půjčky na vybudování bytových domů na Ladech činí 12,3 milionů, splácet ji bude do roku 2025. Konečný zůstatek, k 31. 12. 2013, je zhruba 140,6 milionů korun. Závazky města tedy ukrajují z ročního rozpočtu zhruba 28 milionů korun.

Jistě, město se mohlo v roce 2008 rozhodnout, že bude šetřit a na rekonstrukci Sportareálu a výstavbu bytových domů na Ladech si půjčku nevezme. Mohli jsme stavby hradit z investičního fondu, ale za cenu, že bychom nepostavili řadu dalších staveb a nyní bychom možná ani žádný investiční fond neměli. Kdybychom část investic zaplatili z vlastních peněz a vzali si úvěr později, možná už bychom nedostali tak výhodnou úrokovou sazbu, jakou máme nyní. Takže bychom si sice půjčili méně, ale přeplatili bychom mnohem více. Rozhodnutí však padlo, město svoje závazky řádně splácí a stále je schopno dál stavět, opravovat nebo revitalizovat svoje budovy.

Nahoru