Město šetří ve dvou oblastech. První oblastí jsou smlouvy, druhou jsou soutěže a veřejné zakázky. Obě oblasti jsme v prvních dvou letech po nástupu na radnici cíleně přezkoumali a řádně upravili, cílem bylo především ukončit zbytečné plýtvání financí.
V téměř uplynulém volebním období se nám podařilo přesoutěžit většinu smluvních vztahů, které město má. Díky novým smlouvám město šetří např. na dodávkách elektrické energie, telefonním operátorovi, čištění komunikací, dešťové kanalizaci, údržbě dětských hřišť i zeleně. Když sečteme všechny smlouvy, které má město uzavřené, vyjde nám, že celkové plnění je 80 mil. Kč za rok. Jaká jsou konkrétní čísla? Původní smlouva na čištění komunikací byla uzavřena v roce 1993, a to na 20 let bez možnosti vypovězení (i proto jsou nové smlouvy uzavírány většinou na 4 roky). Roční plnění 19 mil. Kč nárůstem jednotkových cen postupně stoupalo, město navíc nemohlo ovlivnit kvalitu a rozsah úklidu. Po vypršení této smlouvy jsme vysoutěžili nové podmínky, výhodnější pro město (dnes můžeme říkat, co a kdy se má uklízet), a hned v prvním roce jsme, i díky mírné zimě, ušetřili 6 mil. korun. Z výše uvedených příkladů: nová smlouvu na údržbu dětských hřišť a drobné architektury ročně šetří 200 000 Kč (z původních 1 100 000 Kč jsme na 900 000 Kč). Za dešťovou kanalizaci zaplatíme kolem 1 mil. ročně (dříve stálo 2 mil.). Nově přesoutěžená světelná signalizace namísto minulých 700 000 Kč vyjde na 300 000 Kč ročně. Svoz a likvidace odporu je o 2 mil. navýšen, platíme 40 mil. ročně, nicméně se značně rozšířilo portfolio poskytovaných služeb. Kancelářské potřeby nás ročně stojí asi 5 mil. Kč, úspory se pohybují v desítkách procent, záleží na konkrétních položkách a jejich počtu. Co se týče údržby zeleně, dřív bylo roční plnění 10 mil., nyní je o 2 mil. Kč nižší a ještě se údržba zlepšila, už není opomíjeno stříhání keřů, navýšili jsme počet sečí, pravidelně zaléváme atd. Posledním příkladem konkrétní úspory je nová smlouva s mobilním operátorem, dřív jsme platili 450 000 Kč, aktuálně platíme 180 000 Kč. Co se týče správy městského majetku – jelikož už máme k dispozici podrobný pasport budov (informace o všech městských budovách a jejich stavu), chtěli bychom se o ně starat prostřednictvím vlastních zaměstnanců, nikoli najaté firmy, jak je tomu dosud. Od tohoto kroku si slibujeme větší přehled o vynaložených prostředcích, větší pružnost plánování a nejen z toho vyplývající velké úspory. Kromě změny ve správě městského majetku řešíme jeho pojištění a změnu v údržbě komunikací.
Druhou oblastí, ze které plynou úspory, jsou soutěže. Po poznání stavu na radnici jsme nastavili jasná a spravedlivá pravidla, díky tomu se do nich může hlásit a hlásí víc firem, z čehož plynou nemalé úspory. Jaký je postup? Dle ceníku spočítáme koncovou částku, ale do výběrového řízení se přihlásí firmy a samozřejmě se snaží nabídnout částku nižší. Navíc, statisticky vzato, čím víc firem/dodavatelů se přihlásí do výběrového řízení, tím nižší je pro město koncová cena. V roce 2012 jsme na stavbě MŠ Pastelka touto cestou ušetřili necelých 5 mil. Kč, na dostavbě pavilonu ZŠ Jižní také 5 mil. V roce 2013 jsme ušetřili 13 mil. na zateplení ZŠ 28. října, 11 mil. na opravě ulice 5. května, necelých 5 mil. na zateplení školek Brněnská a Zhořelecká a další 2–3 mil. na dalších drobných stavbách. Za necelé 3 roky (rok 2014 ještě není vyčíslený a v roce 2011 jsme především nastavovali pravidla a rovné podmínky) jsme vysoutěžili stavby dohromady za 200 mil. Kč.
Do budoucna je třeba v nastoleném směru pokračovat. Základem ovšem je, aby šetření v žádném případě nesnižovalo komfort života v našem městě.
Jiří Kočandrle, místostarosta České Lípy
Lípa rozkvete, když budou lidé spokojení...
Více článků naleznete na našem facebooku.