F. Chot: Volbami „boj“ zdaleka nekončí

Verze pro tisk |

Jedno přísloví, nebo spíše politický bonmot praví, že po skončení jedněch voleb hned začíná volební kampaň k volbám následujícím. A je to pravda – město Česká Lípa si toho (a dalších průvodních jevů) užilo, užívá a zřejmě ještě užívat bude. Takže několik mých osobních poznámek k proběhlým událostem.

Po říjnových volbách vznikla bleskurychle čtyřčlenná koalice ČSSD, ANO 2011, ODS a Uděláme pořádek o celkem 15 zastupitelích – to se zdálo v tu dobu jako velmi dostatečné a silné. Zájem zastupitelů KSČM být na řízení města přímo účastni nebyl vyslyšen a spolu s dalšími 4 stranami (byť ve dvou případech „jednomužnými“) jsme v opozici. Pro mne osobně (a jsem přesvědčen, že pro celý náš klub) ale opozice neznamená odmítat všechno, co radnice navrhne, předloží či udělá. Opozice pro mne neznamená permanentní kritiku všeho a každého na jednání zastupitelstva apod. Roli opozice vidím v předkládání vlastních návrhů, jednání s vedením města, ale i příslušnými zaměstnanci úřadu, práci ve výborech a mnohém dalším - co ani není vidět a není to ani mediálně vděčné. Navíc bez podrobných informací, které mají k dispozici jen uvolnění zastupitelé a radní vůbec.

Vedení města přišlo v prosinci s návrhem odvolat pověřené strážníka – ředitele Městské policie - Ing. Meryho. Jen bez dalšího připomenu, že tento návrh získal 20 hlasů od 24 přítomných zastupitelů. Doplnilo ho hned návrhem na uvolnění dalšího člena – členky rady v osobě paní magistry Procházkové s tím, že ona bude řídit MP. I já jsem pro její volbu hlasoval. Jestliže si za to „posypala hlavu popelem“ na středečním jednání zastupitelstva paní starostka, tak já tak činím nyní a také veřejně.

Že je něco špatně, jsme mohli všichni poznat hned na lednovém zastupitelstvu, kdy paní Procházková na dotaz jednoho zastupitele o činnosti MP odpověděla tak, že neodpověděla a, navíc dala najevo, že do toho nikomu nic není. To jsem si následně ověřil i při rozhovoru s ní, kdy se zachovala stejně. A že si vedení města nevymýšlí, když si stěžuje na naprostou nekomunikaci, doložila také na mimořádném zastupitelstvu, kdy m.j. potvrdila, že starostce, místostarostům, radě… nevydala a nevydá jakousi interní směrnici, upravující režim na pracovišti obsluhy kamerového systému MP. Nevím, zda jde ze strany Mgr. Procházkové o naprosté nepochopení systému vazeb a pravomocí jednotlivých orgánů a činitelů města, toho jaká by měla být komunikace nejen uvnitř, ale také navenek města, nebo něco jiného. Nevím, ale zřejmé bylo, že věc je nutno řešit. A to okamžitě. Nelze uvnitř města, městského úřadu vytvářet jakési samoděržavné pašalíky bez komunikace a informací, bez kontroly. Jen na okraj ke zmiňované směrnici: neměla by být naopak taková směrnice volně přístupná a dokonce široce medializovaná, aby se jednotlivci mohli vyvarovat „pochybení“ tím, že vstoupí na toto pracoviště, jako já před asi dvěma roky? Hmmm, teď abych měl strach, aby i na mne nebylo rozšířeno ono nesmyslné trestní oznámení…

Tím jsem se dostal k jedné věci, která všechny dosavadní události nad jiné charakterizuje: široká a propracovaná mediální kampaň, doprovázená právě podáváním, mediálně (a psychologicky!) tak vděčných a účinných trestních oznámení. Tato, a jak se ukazuje dlouhodobě připravovaná kampaň, se v nejmenším netýkala, vůbec neměla řešit situaci na městské policii, osobu paní Procházkové či existenci nebo neexistenci legionely v bazénu. To vše byly jen prostředky, prostředky k změně poměrů sil - koalice na radnici. A tady se vrátím k nadpisu tohoto článku – ano, podle mne jde o boj, boj o více než dvě miliardy korun, které rozpočtem města protečou během tohoto volebního období, boj o pozice – nejen ve vedení města nebo na městském úřadě, ale také ve městem zřízených či založených organizacích – v mnoha případech nejen na vrcholných pozicích. Jde také o vazby, které vznikly k subjektům mimo město za posledních více jak 15 let.

Dalším důsledkem proběhlých událostí bylo rozštěpení klubu zastupitelů ANO 2011 a panem zastupitelem Ježákem oznámené vystoupení (nejméně tří členů klubu) z koalice. Na to na místě reagoval místostarosta Mgr. Raninec tak, že koaliční smlouva uvádí mechanismy, jak v takovém případě postupovat. Dovolím si ale malou „radu“: to, co vyslovil pan Mgr. Ježák je, podle mého soudu „nabídka, která se neodmítá“!

Následných řešení pak může být několik, včetně toho, které zmínil bývalý místostarosta pan Mgr. Vlček v páteční regionální příloze MfD. Jen upřesním vyjádření autora článku, p. Lánského v tom, že město Česká Lípa nemá žádnou firmu, která by měla představenstvo a má jedinou firmu s dozorčí radou – Městské lesy Česká Lípa, s.r.o., jejímž členem jsem byl jako jediný opoziční zastupitel zvolen již dříve, takže to ani nemusí být tak „drahé“, jak má autor péči a obavu a jak se snaží vsugerovat čtenářům.

Ostatně, zaujalo mě, jak jsem se po dlouhé době stal mediálně vděčnou osobou. Nevím, zda to je odezva na mé odmítnutí účastnit se „radničního puče“ a i schůzky o něm, jak jsem sdělil panu zastupiteli Ježákovi, byť mi bylo jistým „nespokojeným občanem“ České Lípy, coby snad zmocněncem „pučistů“ nabízeno místostarostovské křeslo (sic!). Například pan redaktor Polák z ČLD píše, že „Pro její (Procházkové) odvolání také agilně vystupoval zastupitel KSČM a někdejší místostarosta České Lípy František Chot, zatímco druhá zastupitelka komunistů Marie Nedvědová pro odvolání nehlasovala.“ Podotknu jen, že pan Polák tak nějak pozapomenul zmínit, že pro odvolání Mgr. Procházkové hlasoval také třetí zastupitel KSČM Oldřich Panc. Paní JUDr. Nedvědová nehlasovala pro zvolení Mgr. Procházkové, takže jsme se shodli, že není nutné, aby hlasovala pro její odvolání. Proč připomíná moje angažmá na radnici před 17 lety, také není zcela jasné. Zcela jasné ale je, že píše nepravdu: na zastupitelstvu jsem vystoupil celkem třikrát – jednou jsem konstatoval, že pokud někdo podá žalobu na způsob svolání zastupitelstva, tak rozhodne soud, podruhé jsem se snažil upozornit na problém, který by mohlo způsobit to, že odvolání paní Procházkové je navrhováno ke 12. březnu a pověření starostky k témuž datu – jde výklad běhu 24 hodin, a třetí vystoupení si ani nepamatuji – bylo ale obdobně věcné. Jestli to lze označit agilní vystupování pro odvolání, to ponechám na úvaze každého.

Ale dost již mých osobních poznámek, názorů, ale i „drbů“ ze zákulisí. Bude rozhodně lépe pracovat pro město - jeho občany, byť se po těchto zkušenostech obávám, že to nebude zcela jednoduché…

František Chot 

Nahoru